Visa ett inlägg
Oläst 2009-02-18, 00:14 #81
emilvs avatar
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Feb 2004
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
emilvs avatar

Reg.datum: Feb 2004
Citat:
Ursprungligen postat av MMC
Citat:
Originally posted by -Conth@Feb 17 2009, 21:42
Citat:
Ursprungligen postat av MMC
Visserligen, men min poäng här var nog lite som tartareandesire försökte få fram också, nämligen att såvitt jag vet kan du dömas för att uppsåtligen med råd eller dåd ha varit medhjälpare till ett brott, även om ingen gärningsman dömts för brottet du ska ha varit medhjälpare till.
Jo du har säkert rätt i princip. Annars skulle väl inte åtalet kunna ske...
Citat:

Åklagaren har ju bland sin bevisning loggar från datorer som har hämtat hem upphovsrättskyddat material från TPB, så det är mycket möjligt att det bara är för dessa specifika instanser av upphovsrättsbrott som de anklagas för medhjälp till.

Hehe tror inte det var ett brott (hoppas jag) när dom hämtade hem det själva. Det vore lite komiskt om dom är anklagade för medhjälp till ett brott som åklagaren har utfört...

Det var ju rättighetsinnehavarna själva som hämtade ner sitt material, så de var de enda i svärmen som inte begick ett brott
Fel, det är inte bevisat.

1) När rättighetsinnehavarna laddade ner så var det en godkänd nedladdning och därmed också en godkänd uppladdning. Alla som rättighetsinnehavarna (och deras ombud) var i kontakt med höll sig alltså inom lagens gränser såvitt rättighetshavarna kunde se.

2) Är det ett brott om både uppladdare och nedladdare har en tillåten förlaga? Jag är tveksam, det är ju trots allt tillåtet att göra kopior för privat bruk, till exempel säkerhetskopior. Om uppladdare och nedladdare i "svärmen" känner varandra kan det också vara en tillåten kopiering (enligt vissa snäva ramar), den så kallade privatkopieringen som vi betalar mycket pengar för på MP3-spelare och CD-R-skivor.
emilv är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat