Citat:
Originally posted by ztream@Feb 17 2009, 23:37
Har aldrig beställt en vara, som jag returnerat och fått betala returfrakt för. Även om man enligt lag har rätt att ta ut den, så har jag aldrig varit med om någon som gör det. Har du några exempel på företag som gör det?
|
Jag har faktiskt aldrig ångrat någonting som jag beställt på nätet eller via postorder. Så jag har inga egna erfarenheter av öppet köp.
Det är alltid kunden som får betala i slutändan. Tittar jag på min egen kundstock så är det 1 % av kunderna som står för 99 % av strulet (ok, nu överdriver jag lite). Jag tycker normalt att det är fel att mina bra och lönsamma kunder ska få vara med och betala för strulputtarna - vilket sker om säljaren betalar fraktkostnaden vid öppet köp. Jag säger absolut inte att folk som ångrar sin beställning är strulputtar per automatik. Men en stor del av mina kunder som ångrar sig är det. Jag har haft kunder som ångrat sig fem gånger som mest.
Min moraliska kompass säger mig att kunden bör betala fraktkostnaden. Men samtidigt så vill jag inte ta betalt för fraktkostnader vid öppet köp, om ingen annan gör det.