Visa ett inlägg
Oläst 2004-11-04, 13:05 #12
Starwebs avatar
Starweb Starweb är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jan 2004
Starweb Starweb är inte uppkopplad
Flitig postare
Starwebs avatar

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Robert
Citat:
Ursprungligen postat av Starweb
Varför inte använda en WYSIWYG-editor istället för hela sidan?
Alltså, antingen läsa in hela filen som man befinner sig på, och hämta ut innehållet mellan speciella taggar såsom: <-- START --> och <-- STOP -->,
eller hämta hela sidan från en databas, om man nu har lagt in allt där?
Hur menar du nu?
Robert:
Man kan läsa in en hel sida/fil via tex. file()-kommandot, eller file_get_contents() i PHP för att läsa in en hel sida/fil (http://se.php.net/manual/sv/function.file.php).

Sedan parsar man bara igenom sidan, och letar efter taggar som man själv har lagt in i HTML-koden, vilka är förutbestämda, tex. <-- START --> och <-- STOP -->

Hämtar ut allt innehåll mellan dessa taggar, och visar de i en WYSIWYG-editor.
- Vet inte om du förstod bättre nu, men det är iallafall ETT exempel på hur man kan göra, om man nu inte vill använda sig av databaser.

Hjalmar:
Citat:
Jag funderar också att köra en inkludefil för varje delsida. Eller kan man lösa det på något annat sätt. Det känns onödigt att inkludera info för alla filer hela tiden.
Skapa en funktion som känner av vilken delsida/undersida du befinner dig på, ropa på funktionen, så denna returnerar rätt fil till rätt undersida. Eller så döper du din språkfil för varje undersida likadant som din undersida, såhär:

include_once("language/swedish/" + MIN_UNDERSIDAS_NAMN.asp);
Där du hämtar "MIN_UNDERSIDAS_NAMN.asp" igenom ett kommado, vet ej vad det heter i ASP, men i PHP heter den $_SERVER["PHP_SELF"], så du alltid har samma namn, och behöver inte skriva in detta varje gång, för varje undersida.
Starweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat