Visa ett inlägg
Oläst 2009-02-16, 14:52 #31
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Conth
Citat:
Originally posted by -Jan Eriksson@Feb 16 2009, 14:35
Citat:
Originally posted by -Conth@Feb 16 2009, 14:26
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire
Vägverket? Posten? På vilket sätt är det likvärdigt....? Bofors säljer väl bara till stater? Krig är inte heller ett regelrätt brott hur illa alla än tycker om det.
Alla dessa tillhandahåller en tjänst/infrastruktur som utnyttjas av allmänheten. Grundfrågan är väl om den som tillhandahåller detta är ansvarig för hur, och till vad, människor använder tjänsten/tekniken/infrastrukturen.

Förstår hur du tänker men skillnaden är att TPB står för piratkopiering medans de dina exempel inte står för det eller stödjer detta. Hade TPB sagt att vi inte vill ha torrenter som pekar mot material som är upphovsrätts skyddat och vi tar bort alla torrenter som har blivit polisanmälda så tror jag att det skulle se annorlunda ut idag.

Håller med, det är det jag menar som det subjektiva.
Men om det brottsliga innebär att dom inte tar bort länkar till skyddat material på uppmaning så leder även detta till följdfrågor. Om jag (eller polisen) påpekar för Eniro att dom har telefonnummer till svartjobbande hantverkare, tror du dom tar bort dessa telefon-nummer från telefonkatalogen då? Borde dom göra det?
Återigen blir förhållandet mellan brottslig och laglig verksamhet intressant. Hur stor del av telefonnumren på Eniro går till personer som ägnar sig åt brottslig verksamhet? I hur många fall vet Eniro vilka dessa personer är? Hur stor del av dessa personers telefonsamtal (på listade nummer) har något med kriminell verksamhet att göra? Det blir en försvinnande liten andel....

Det helt motsatta gäller för Pirate Bay som idag är mest intressant för alla som ägnar sig åt illegal nedladdning och de har också marknadsfört sig och uttalat sig på det viset. De vet mycket väl vad som finns på deras servrar och hur det används.