Visa ett inlägg
Oläst 2009-02-11, 20:58 #8
WebboTs avatar
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2006
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
WebboTs avatar

Reg.datum: Dec 2006
Mät avslutningsfrekvens som alla andra gör det, men kom ihåg att dessa siffror är totalt missvisande.

Jag ska försöka förklara varför.

Filtrera bort skräpet och se hur du egentligen konverterar.

Du har 1884 besökare och 5 avslut blir en avslutningsfrekvens på 0.26%

Du sa att du hade en avvisningsfrekvens på 44.27%
Avvisningsfrekvensen hjälper dig att identifiera hur många procent av trafiken till din
webbplats som "lämnar omedelbart" (inom 5-10 sek.) .
Det händer för ett obegränsat antal skäl: t.ex. fel klick

Dessa finns ingen anledning att inkludera när du räknar fram din avslutingsfrekvens.

Om vi nu räknar bort de 44,27% du hade i avvisning (834 besökare)

1884-834= 1050
5/1050= 0.48% (ny avslutningsfrekvens)

Ett av de största misstag är att räkna alla besökare som potentiella kunder, vilket är helt fel.

Studier (surveys) har visat att c;a 15% som kommer till en webbshop har som direkt mål att handla.
Runt 20% är ute och gör nån form av research.
Det är dessa 35% som är dina potetiella kunder och allt krut måste läggas på.
Optimalt ska du konvertera 100% av de 15% som kommer för att handla, vilket skulle bli 1050 x 15% = 157 avslut på 1050 besökare = 14.9% i avslut.
De 20% som är där för research ska man naturligvis försöka konvertera också så mycket som möjligt, vilketökar på din avslutningsfrekvens ytterligare.

1050 x 35% = 368 besökare
5/368= 1.36% är din "riktiga" avslutningsfrekvens idag.

Det är inom dessa 35% av dina "riktiga" besökare som du kan jobba upp din avslutningsfrekvens.

Om vi utgår de siffror du uppgav från Google analytics; 1884 besökare och 5 avslut = 0.26%, så kommer det bli fruktansvärt svårt att öka sin avslutningsfrekvens något mer markant eftersom dessa siffror innehåller helt värdelösa besökare som aldrig skulle handlat.

Det finns säkert fler sätt än mina exempel som kan användas för att filtrera bort skräpbesök som aldrig går att konvertera.

Blev lite rörigt, men hoppas nån förstod vad jag försökte säga
WebboT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat