Medlem
|
|
Reg.datum: Jan 2007
|
|
Medlem
Reg.datum: Jan 2007
|
Hej!
Jag tänkte göra en webbtjänst där man ska kunna skriva lite plugins till på något enkelt sätt. Vi tänker oss att webbplatsen är en community, det finns några funktioner som typ "Logga in", "Skicka PM" och så vidare.
Om vi tänker att jag har gjort en Plugin som ska skicka Ett mail till användaren när det kommer ett PM. Då ska den pluginen vara registerad på något sätt, samt när "Skicka PM" eventen körs, så ska den ge rätt kontext till pluginen så den kan leverera det hela.
Jag tänker mig ett system som är ungefär så här:
Alla olika händelser ska vara utformade utav ett BaseInterface för respektive event. Tex: Varje gång man skickar ett PM så körs alla klasser som implenterar PMInterfacet?
Är det helt korkat och lösa det så? Hur ska man göra?
Sedan undrar jag också, hur ska man smidigast lösa själva administrationen utav plugines, om jag vill binda SkickaEmail Pluginen, plus Anti-Spam Pluginen till "Skicka PM" eventen.
Ska jag göra någon databas lösning som håller reda på vilken Plugin som är kopplad till vilken event?
Det är inte svårt och lösa sättet jag beskriver det på, men är det ett bra sätt? Hur skulle ni göra?
|