Visa ett inlägg
Oläst 2009-02-10, 07:46 #20
clirres avatar
clirre clirre är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Nov 2005
clirre clirre är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
clirres avatar

Reg.datum: Nov 2005
Hade precis en tenta i företagsekonomi igår om varutransaktioner och moms. Trots detta är jag lite osäker men jag ska försöka reda ut så mycket jag kan via mina böcker:

- Först och främst så måste ju detta ses som en tjänst (en export) som du utför åt Google. Sen, beroende på om det är USA eller Irland (EU) gäller olika:

USA - Räknas som export utanför EU och är därmed utan moms. Din försäljning av tjänster är alltså inte momspliktiga.

Irland - Räknas uppenbarligen som export inom EU. Export av en vara/tjänst till annat EU-land sker exklusive moms. Man ska dock alltid ange sitt och kundens VAT-nummer (vilket man gör redan vid registrering av Adsense), annars skulle Google få betala moms till tullverket.

Hade Google Irland sedan sålt din tjänst vidare till konsumenterna hade de tagit ut moms. Här gäller den s.k. destinationsprincipen, dvs det är bara i landet som varan konsumeras (Irland i det här fallet) man ska betala moms.

Så, vare sig det är Irland eller USA så gäller det för dig som säljare över gränsen att du inte ska ta ut någon moms.
clirre är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat