Citat:
Originally posted by JohanssonHenrik@Feb 7 2009, 01:28
Nar kunden betalar i forskott finns egentligen ingen anledning att krava personnummer eftersom utan betalning sker inget kop. Vid PF kan det vara bra for din egen del dels for att du far kontroll pa att det (forhoppningsvis) inte ar en minderarig samt ar det lattare nar man skickar till inkasso efter att de inte lost ut paketet. Att de kryssar i en ruta att de godkanner villkoren har anda ingen betydelese om de ar under 18 (Conny ratta mig om jag har fel). De kan ju bara uppge nagon annans personuppgifter for att genomfora kopet.
|
Du har helt sätt i det du skriver.
Det är en svår fråga att lösa, ett sätt som vissa använder är att be om födelsedatum för att skicka födelsedagspresent. Då får man ju veta om de är i rätt ålder och det känns inte lika svårt att skriva in uppgiften för den som beställer.
Jag vet ingen som läser avtalsvillkor som poppar upp på webben, så det är knappast meningsfullt att ha komplicerade villkor där. Ha enkla villkor som känns naturliga och som är etiska. Ta betalt i förskott, det är mina tips. De funkar inte i alla situationer men har man problem med okynnesbeställningar så finns inte så många alternativ.
Att jobba med fakturering, påminnelser, inkasso, kronkalle är ingen kul väg.... man vill ju ha nöjda kunder och de som inte betalar ska man inte ens låta göra beställningar, om de inte betalar i förskott.