Medlem
|
|
Reg.datum: May 2008
|
|
Medlem
Reg.datum: May 2008
|
Har foljt den har traden sedan start och med stor svarighet undvikit att svara eftersom jag vet vilka kommentarerna kommer att bli efterat. Nu kan jag dock inte halla mig langre. Jag ar sjalv fran omradet och har delatgit i denna och x antal liknande histiorier som dock inte fatt samma mediala uppmarksamhet.
Jag vill till en borjan fordomma polisernas uttal. Att saga nanting som dem gjorde och samtidigt veta att det dokumenterades pa film ar ren idioti. Ni kommer sakert ihag uppdrag granskning for ett antal ar sen nar politiker gjorde i princip samma sak i sina valstugor (inte bara moderater aven sossar fast det inte visades). Partierna fordomde deras uttal och likt som rikspolischefen gjorde nu "gick i taket".
Av egen erfarenhet fran min tidigare anstallning kan jag bara saga att rikspolischefen ar ute och cyklar. Detta ar inte en isolerad handelse som inte hander sa ofta. Det ar bara det att far inte media tag pa det sa har det aldrig hant.
Det ar nog svart att forsta situationen pa rosengard. Just denna incident ar ju bara en liten del av vad som dagligen forsiggar har och handlar nog egentligen inte bara om vad som hande denna dag. Poliser, busschafforer, ambulanspersonal, brandman, vaktare mm kan dagligen vittna om hot och vald fran invanarna har. Det ar inte bara ett par oskyldiga fingrar i luften har och dar. Glapord, stenkast, skottlossningar och mordhot, ar vardag for myndighetspersoner i denna stadsdel.
Jag vill inte pa nagot satt forsvara personerna som gjort dessa uttalande men, samtidigt beratta hur det dagliga livet pa rosengard fungerar sa att folk som inte kommer harifran kanske far en battre blick av vad som egentligen pagar. Invandrarna i malmo tillfor otroligt mycket till var stads utveckling men som vanligt sa far den grupp som skoter och vill gora ratt for sig lida for vad en liten grupp hittar pa och allihop blir klassade som blattar eller liknande. Endast 35.9% av malmos befolkning ar invandrare medan over 80% av rosengards befolkning ar invandrare (kalla: sv.wikipedia.org).
Sa summa summarum, vem som an sagt vad och gjort vad sa tycker jag att i slutandan ar det vara politikers uppgift att se till att detta inte ska kunna handa. Men sa lange smygrasismen finns OVERALLT runtom i landet kommer det alltid att vara vi och dem.
Ibland skams man over att vara svensk (tyvarr mer ofta an sallan)
|