Visa ett inlägg
Oläst 2009-02-07, 00:22 #44
Spindels avatar
Spindel Spindel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Mar 2004
Spindel Spindel är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Spindels avatar

Reg.datum: Mar 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Clarence
Citat:
Ursprungligen postat av Spindel
Tycker det är otroligt löjligt det här med vad som anses rasistiskt eller inte. Svenska staten beslutade att bara minoriteter kan bli hetsade/förolämpade eftersom den svenska rasen är högre än de lägre minoriteterna. Finns mycket rasistisk smörja i den svenska statens historia och där tror jag det största problemet ligger.
Har någon svensk någonsin blivit diskriminerad på samma sätt som invandrare? Nej, för när en svensk yttrar nedvärderande kring utlänningar så ska det alltid komma någon annan svensk Mobba inte de lägre raserna (fast det brukar väl låta i stil med Det där var väldigt rasistiskt sagt) men när utlänningen yttrar något nedvärderande mot svenskan låter det Äsch, du är ju svensk - du behöver ju inte ta åt dig.
Eller har jag fel? De största rasisterna är antirasisterna som ser rasistiska spöken över allt.
Jag som svensk skulle aldrig ta illa upp om någon skulle kalla mig svennehora. Har större självförtroende än så.
Du tror att rasism handlar om ord? Att ordet i sig är den farliga biten?
Med rasistiska tankegångar följer rasistiska uttryck, visst. Men även saker såsom misshandel, orättvisa rättegångar, stigmatisering av hela bostadsområden, diskriminering vid kontraktsteckningar osv osv osv.
Bra att du har ett bra självförtroendet, medn det i sig gör föga för att utrota diskrimineringen oavsett på vilken basis den görs.
Sen är det väl tämligen självklart att poliser som laddar upp med uttryck som att de ska ge någon stryk så att den inte kan gå inte är lämpliga till något yrke med extra våldsbefogenheter - oavsett rasistiska gliringar (som i sig torde tyda på att de är oförmögna att utföra sitt jobb rättvist).
Nja, jag ser mer en överdriven tendens att andra (det här fallet svenskar) förstorar upp saker till orimliga proportioner. Ta antirasister som exempel. När de ser en glass med namnet Nogger Black börjar de direkt skrika "Glassen förnedrar afrikanska slavar!". Det tycker jag är rasistiskt, att hela tiden se ned på viss folkgrupp och ständigt göra rasistiska kopplingar. Hade glassen hetat SweBanana White (dåligt exempel, visst) hade inte en kotte brytt sig.

Nu tycker jag förvisso att det är olämpligt att yttra sådana ord som polisen använde, men är någon större skada skedd om de sedan jobbar enligt de lagar de är ämnade att följa?

Min poäng är; Slutar vi upp med att leta rasism över allt så kommer rasismen att försvinna. Att hänga ut poliserna som rasister (oavsett deras uttalanden) gör knappast situationen i Rosengård till den bättre.

Exempelvis var ordet negerboll, när jag var liten, bara en god bakelse. Det var först på äldre dar som man öht förstad att ordet var "rasistiskt".
Spindel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat