Ämne: Stulna mail
Visa ett inlägg
Oläst 2009-02-06, 07:18 #9
Eclipse Eclipse är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Sep 2004
Eclipse Eclipse är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Sep 2004
Rent generellt, en notering om e-post protokollet:

Det är ett pratigt protokoll. Först frågar klienten om det finns några brev, sen laddar klienten ner breven från server till klient. sen ber klienten servern att ta bort breven EFTER de har blivit nerladdade.

Så.... om någon nu skulle vilja smyga och läsa post i hemlighet, då skulle det vara rätt korkat att FÖRST ladda ner breven OCH SEN dessutom ta bort dom! Det skulle räcka med att ladda ner breven och du skulle inte märka något.

Troligen är det ingen som smyger på dig och tömmer din låda, eftersom det är så uppenbart. När du märker att brev försvinner så slutar ni att ha kontakt den vägen. Ska man nu smyga på en person och har hittat ett sätt som fungerar, då vore det ju enormt korkat att upplysa personen man smyger på att "jag kan sabba dina e-post från en annan person".

Om du är paranoid, och det kan man vara, så ska du kommunicera på annat sätt än via e-post. Även vanliga vykort är säkrare än e-post... de kräver i alla fall fysisk närvaro!

Det är rätt många som har anledning att vara paranoida, en aning i alla fall. Alla börsnoterade företag, alla idémakare som skickar tankar kors och tvärs...

Fler borde vara paranoida! :-)

Detta var lite kuriosa. Just ditt specifika fall kan jag inte uttala mig om.

Lycka till!
Eclipse är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat