Citat:
Originally posted by BoXon@Feb 1 2009, 17:23
Men låt oss ta som exempel:
Jag har som hobby att plocka svamp, jag träffar Kalle och Olle som båda vill hjälpa till att
plocka svamp som andra sedan kan få använda (gratis). Några utav dem som får svamp
vill ge oss 20:- för att vi skall få råd med nya korgar att ha svampen i, måste jag då redovisa det för skatteverket?
|
Nej. Gåvoskatten är slopad och du har ingen skyldighet att redovisa gåvor till skatteverket. Men skatteverket skulle kunna säga att de 20 kr som ni har fått är ersättning för arbete (svampplockningen) och inte en gåva.
Men din jämförelse haltar. Skatteverket kommer aldrig att få reda på att du, Kalle och Olle har fått 20 kr till nya korgar. Däremot så kan skatteverket få reda på att ni bedriver en webbsida. Då kan ni få problem om skatteverket får för sig att ni har haft inkomster från webbsidan. Spara alla kvitton så att ni kan visa att varenda krona som ni har mottagit har gått till drift av webbsidan och spendera ingenting på något annat.
För att svara på din ursprungliga fråga så måste ni ha en förening eller ett företag för att få ett organisationsnummer. Ni kommer självfallet att uppfattas som mer seriösa med ett organisationsnummer. Men det ställer även större krav på er i form av redovisning, mm. Tycker du att det känns överflödigt att skriva stadgar så bör ni inte ens tänka på att bilda en förening eller att starta ett företag. Eventuella stadgar är nog den minst krävande delen i sammanhanget.