Medlem
|
|
Reg.datum: Mar 2003
|
|
Medlem
Reg.datum: Mar 2003
|
Nu vet jag inte alls exakt hur avancerad din idé är men är du säker på att den är så pass avancerad att du måste ha en väldigt erfaren programmerare? Jag vet inte alls hur insatt du är i branschen och tänker inte försöka gissa heller, men det kan ju vara så (då du inte själv kan programmera) att det du tror är väldigt avancerat kanske i praktiken inte är så avancerat. Du kanske t.o.m. kan hitta någon lösning i form av open-sorce som kan modifieras till din idé.
Du kanske kan ge en hint till oss här ungefär vilken storlek på projektet vi snackar och / eller vad som kan tänkas krävas. Snackar vi facebook (jag hoppas för Guds skull att det inte är nån form av community på G), SVT Play, Twitter etc - dvs i ungefär vilken storleksklass skulle du gissa att projektet hamnar i. Du kanske kanske själv kan bena ut vad du tror skulle vara svårast i tjänsten att utveckla och kanske dela upp vissa delar till någon billigare och en viss krångligare del till någon dyrare. Oftast inte en metod att rekommendera men kan ev. vara ett alternativ. Framförallt om de enklare delarna skulle gå att lösa utifrån en stomme ifrån något open-source.
Dessutom hur definierar du erfaren? Det verkar som att du likställer det med personer som jobbat väldigt länge. Om du kan tänka dig att tumma lite på den biten tror jag du har större chans att hitta folk som kan tänka sig att jobba för mindre summor. Av egen erfarenhet kan jag säga att jag kommit i kontakt med en hel del yngre som varit benvassa på just programmering. Visserligen finns det en hel del av motsatsen också som tror att de kan allt för att de kan sätta upp en apache-server och modifiera ett open-source-forum. Innebär alltså merjobb i letandet men om du känner att du har mer av den varan än cash kan det vara en idé.
Ett mellanting, fast kanske aningen fult enligt vissa - vad vet jag, är att slänga ut uppgiften som ett ex-jobb. Med lite tur så nappar någon driftig typ.
Något som jag inte vet om du gjort, men som jag verkligen rekommenderar är att du diskuterar igenom idén och rådgör med någon vän eller flera som du känner att du kan lita på. Alltid bra att få feedback på sina idéer. Kan kännas svårt och farligt men man brukar alltid kunna hitta någon som man känner att man kan prata med, eventuellt kanske du kan hitta en extern part som är beredd att gå in med lite fioler när han hör hur bra din idé är.
När det gäller hur ett eventuellt samarbete skulle se ut i form av avtal och liknande så lämnar jag det till någon annan, men man kan inte poängtera det för mycket i de här sammanhangen. Både för din del och din eventuella partner.
|