Citat:
Originally posted by ddaarruuddee@Jan 28 2009, 23:53
Taget från Facebook
"Funding
Round one: $500,000 from Peter Thiel, Summer 2004; Round two: $12.7 million from Accel Partners, April 2005; Round three: $27.5 million from Greylock Partners leading the round, Meritech Capital Partners participating, and Accel Partners and Peter Thiel increasing their investment in the company. "
Facebook grundades i februari 2004
|
Mark Zuckerberg founded "The Facebook," originally located at thefacebook.com, on February 4, 2004[9] while attending Harvard University as a sophomore.[10]
Facebook received its first investment of US$500,000 in June 2004 from PayPal co-founder Peter Thiel.[21] This was followed a year later by $12.7 million in venture capital from Accel Partners, and then $27.5 million more from Greylock Partners.
Verkar som att den första investeringen till de riktiga programmerarna, alltså inte programmeraren som jag är ute efter att eventuellt samarbeta med, kom efter att 500 000 dollar hade investerats av affärsängeln Peter Thiel.
I början var det Mark Zuckerberg själv tillsammans med några andra som själv stod för programmeringen. Om jag kommer att anställa en programmerare så blir det en ren anställning och inget samarbete. Han får en vanlig lön för att ta fram prototypen och jag får 100%. Var noga med ordet prototyp. Facebook prototypen var inte den vi ser idag...det var en enkel prototyp. Den idag är ett resultat av många programmerares jobb och självklart får de lön de förtjänar, för att de är anställda och INTE samarbetspartner.
Men det jag tänkte var ju på ett samarbete, ingen anställning, för att ta fram prototypen och vi delar 50-50 var. Efter lansering och bra repsons kommer riskkapital att sökas och man har råd att anställa folk på riktigt.
När jag väl får trafik i tjänsten, kommer vägen att vara väldigt enkel, och jag kommer INTE heller att behöva någon samarbetspartner, bortsett från finansiärer som investerar i företaget.
Jag tänker väl inte fel här? Det är väl så det är? Samarbetspartner = han får 50%, men det lät indirekt att jag tänker fel/egoistiskt för jag inte vill betala min samarbetspartner? (Inte för att man inte kommer stå för all andra kostnader som behövs när tjänsten är klar). Varför skulle han annars få 50%? Får han lön är han ju anställd som alla de som arbetar på facebook/youtube, de är inte grundarna...de är anställda!