Visa ett inlägg
Oläst 2009-01-29, 00:21 #18
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Nov 2004
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Nov 2004
Citat:
Ursprungligen postat av jonasb76
Citat:
Originally posted by -patrikweb@Jan 28 2009, 01:30

Så om du får avbrott varje tidig morgon för du kör backup eller laddar om config så bör den känna av det.

Varför skulle backuper ge nertid? Varför ger laddar om config nertid?
Du kanske vill stänga ner en webbplats medans du gör backup för att förhindra att något skrivs samtidigt till en fil eller logg medans du gör det.

Citat:
Originally posted by -studiox@Jan 28 2009, 23:56
Citat:
Ursprungligen postat av yellow
Nej, självklart är det inget krav. Täcker du in ett par av de större näten i Sverige brukar det fånga upp eventuella avbrott även om det är routingproblem mellan ett par leverantörer. Det skadar dock inte att ha en testpunkt någonstans även utomlands som kan köra ett test om någon av de svenska mätpunkterna indikerar avbrott... men det är bara ett tips.
Absolut, men det är en ekomomisk fråga. Jag kommer inte tjäna en spänn på att sätta upp det här, det handlar mer om jag tycker det är dags att seriöst ta tag i frågan om bra webbhotell (som jag skrev om tidigare här på WN)
Routingproblem kan iofs inträffa rätt ofta, men oftast är dom inte dubbelriktade, iaf. inte om vi pratar BGP-4 (jag har varit med så pass länge att man ibland undrar hur klantskallar hanterar bgp - bara o titta på den ISPn som helt plötsligt routade ut Youtubes alla nät som sina, nice).
Senaste igår såg vi ett sådant problem, vill inte prata vilket nät det handlade om här.

Ännu värre i detta fallat pga det fastnade i vissa routrar fast det det slutade annonserades. Så vissa ISP får det forfarane även efter hård reset av sessioner.

Fick tyvärr lösas på fult sätt att annonsera 2 x /25 or för att komma runt där, men det kom bara till vissa delar av världen.

Man ser ofta rätt mycket roligheter i nätet.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat