Citat:
Ursprungligen postat av demesta
Hej
* Om en sajtägare/affiliate har F-skattesedel så är det ju inga problem att låta den personen fakturera mig de intjänade pengarna. Men hur gör man med privatpersoner som exempelvis driver en blogg? Hur betalar man normalt ut dessa pengar, speciellt då med avseende på bokföringen?
|
Det beror på hur mycket tid du har, eller hur stor affiliate det är. Om den genererar 10 Kr i ersättning på ett år så kommer du garanterat behöva lägga ner mer tid än det är värt. Nu finns det iofs. ett belopp, typ 10k som du kan tjäna utan att betala skatt. Rent praktiskt så behöver du betala sociala avgifter och arbetsgivaravgifter. Inget konstigt, tar bara lite mer tid.
Citat:
Originally posted by -demesta@Jan 28 2009, 18:27
* Ju fler affiliates och ju fler ställen som länkar till Kondomklubben.com, desto bättre. Eller? Bör man granska varje affiliate separat och se att de överensstämmer med sin egna policy och etiska ställningstaganden? Hur starkt associeras en sån här affiliate till företaget/säljstället av gemene användare?
|
Tyvärr omöjligt o svara på.
Citat:
Originally posted by -demesta@Jan 28 2009, 18:27
* Hur är netiketten när man letar affiliates? Kan jag exempelvis slänga upp en tråd här på WN och andra ställen där jag letar efter sajter som kan tänkas länka till
Kondomklubben.com som affiliates, dvs att de då får procentuellt baserad ersättning för varje genomförd beställning som sker via deras länk?
|
Det bestämmer du. Jag skulle föreslå att du har en ganska väl uttalad policy. Skulle inte vara orolig så mycket för den typen av marknadsföring, utan mer att dom försöker sno ord från dig på google adwords genom att använda sin "affiliate" länk.
Citat:
Ursprungligen postat av demesta
* Med ett sånt här egenutvecklat system jag kodade ihop inatt så finns ju alltid risken att jag fuskar - att jag går in i databasen och tar bort affiliate-flaggan för de order som jag inte vill betala ut procentuell ersättning för. Vilket jag såklart inte gör - men teoretiskt skulle jag ju kunna göra det. Hur är tilliten till detta? Är det därför det finns tredjeparts-affiliate-företag som sköter om relationerna mellan en säljsajt och affiliates?
Tacksam för lite feedback kring detta
|
Det får man nog fråga dina affiliates ;-) - Fast jag har själv haft otaliga diskussioner med tradedoubler om vad som ska räknas som ersättning eller inte.
En annan sak som du bör tänka på är köp som sker vid senare tillfälle, dvs. cookies-affiliates. Om jag klickar på en länk till din site och tänker, ja jävlar jag måste köpa, men glömmer bort det. Men en timme senare vill jag göra köpet, men klickar inte på en länk via en affiliate, då vill jag som affiliate tillgodoräkna mig den försäljningen, och det kanske du med vill - om du vill ha en nöjd affiliate. Då bör du dock tänka vad som ska gälla om någon annan affiliate lägger ut en länk som jag klickar på, senare..