Citat:
Ursprungligen postat av emilv
Tänk på att även du kan ha problem i din uppkoppling. Ska det bli rättvisa data behöver du ha flera utspridda mätklienter och även ta hänsyn till att en mätpunkt kan misslyckas medan alla andra fortfarande lyckas.
Gör som Pingdoms GIGRIB-tjänst:
http://uptime.pingdom.com/general/methodology
Det är en rättvisande metod tycker jag.
|
Självklart är det så. Tanken är att likna GIGRIB där vi vill ha flera klienter, helst hos webbhotellen (då vi får bra redundans på nätsidan per automatisk) Som det ser ut idag kommer vi mäta från två nät innan vi går live och har "partners".
Citat:
Originally posted by -emilv@Jan 28 2009, 01:48
Ju fler mätpunkter per dag du har desto säkrare blir din statistik. Det är fullt möjligt för delar av ett webbhotell att ligga nere bara några minuter. Nedtid över en halvtimme skulle jag vilja påstå är oerhört ovanligt. Eftersom vi har en upptidsgaranti på 99,9% för våra största kunder (och 99% på alla tjänster oavsett nivå) så måste vi ha mer exakta mätningar än en gång i timmen, kanske till och med mer exakt än var tionde minut. Vårt eget system mäter en gång i minuten från flera olika mätpunkter (har för mig att vi har fem utspridda mätklienter i dagsläget men vi har planer på att dra igång fler).
|
Ja, det är samma problematik jag brottats med. 10 minuters sampling är det "långsammaste" som jag har kunnat motivera mig själv med, men även 1min och 5min har varit med på tapeten.
Citat:
Ursprungligen postat av emilv
Vad är det förresten du mäter? Webbhotellens egna hemsidor eller kundhemsidor? Jag misstänker att vi inte är det enda webbhotellet som har sin egen sajt på andra servrar än kundernas sajter. Jag kan avslöja att Levonline.com ligger på en egen ensam maskin, på ett annat nät i hallen. Webbklustren hos Levonline är i en miljö med teknik anpassad särskilt för hög tillgänglighet för webbsidor (bland annat genom lastbalanserade kluster där minst två webbservrar i varje kluster kan krascha samtidigt utan att det påverkar upptiden för sajten), samt även bakom ytterligare en router. Är det då rättvist att mäta vår egen sajt när kunderna ligger i en annan miljö?
|
Just nu innan lanseringen är det dom "riktiga" sajterna, som i ert fall är
www.levonline.se (som har en bra svarstid) vi mäter.
Men tanken är att mäta kundsidor när vi går "live" - Men det förutsätter att vi får konton på alla webbhotell, eller ett hostname som ligger i den "riktiga" kundmiljön. Vissa webbhotell har ju inte ens sin primära sida på samma internetförbindelse (för dom webbhotellen som inte själva kör BGP exempelvis) - just för att vara tillgänliga även vid driftstörningar.
Vi skulle också vilja mäta tillgänlighet av databaser och mailköer. Men vi måste ta en sak i taget (om ingen ger oss en stor påse pengar dvs.)