Visa ett inlägg
Oläst 2009-01-28, 00:48 #3
emilvs avatar
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Feb 2004
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
emilvs avatar

Reg.datum: Feb 2004
Tänk på att även du kan ha problem i din uppkoppling. Ska det bli rättvisa data behöver du ha flera utspridda mätklienter och även ta hänsyn till att en mätpunkt kan misslyckas medan alla andra fortfarande lyckas.

Gör som Pingdoms GIGRIB-tjänst:
http://uptime.pingdom.com/general/methodology
Det är en rättvisande metod tycker jag.

Ju fler mätpunkter per dag du har desto säkrare blir din statistik. Det är fullt möjligt för delar av ett webbhotell att ligga nere bara några minuter. Nedtid över en halvtimme skulle jag vilja påstå är oerhört ovanligt. Eftersom vi har en upptidsgaranti på 99,9% för våra största kunder (och 99% på alla tjänster oavsett nivå) så måste vi ha mer exakta mätningar än en gång i timmen, kanske till och med mer exakt än var tionde minut. Vårt eget system mäter en gång i minuten från flera olika mätpunkter (har för mig att vi har fem utspridda mätklienter i dagsläget men vi har planer på att dra igång fler).

Vad är det förresten du mäter? Webbhotellens egna hemsidor eller kundhemsidor? Jag misstänker att vi inte är det enda webbhotellet som har sin egen sajt på andra servrar än kundernas sajter. Jag kan avslöja att Levonline.com ligger på en egen ensam maskin, på ett annat nät i hallen. Webbklustren hos Levonline är i en miljö med teknik anpassad särskilt för hög tillgänglighet för webbsidor (bland annat genom lastbalanserade kluster där minst två webbservrar i varje kluster kan krascha samtidigt utan att det påverkar upptiden för sajten), samt även bakom ytterligare en router. Är det då rättvist att mäta vår egen sajt när kunderna ligger i en annan miljö?
emilv är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat