Visa ett inlägg
Oläst 2009-01-28, 00:08 #1
studiox studiox är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Aug 2004
studiox studiox är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Aug 2004
Hej,

Detta kanske är lite OT i just webbhotell forumet men det är nog här det passar bäst in.

Jag håller på att sätta ihop dom sista detaljerna kring en funktion som mäter tillgänglighet på webbhotell. Men jag har inte riktigt bestämt på vilket sätt som är bäst o mäta.

Formeln är iaf (antalet misslyckade försök / (antalet lyckade försök + antalet misslyckade försök))
Nu sker sampling var 10nde minut (Om du äger ett webbhotell kanske du sett min spindel i loggarna redan..)

Nu till det intressanta. Hur ska man visa datat? Jag var lite inne på att enbart visa siffror för en månad, som då tar hänsyn till samtliga mätpunkter (Det kommer ju ta en stund o köra med tanke på att allt data samplas 6x i timmen), alternativet är att ta fram timdata, dvs. 24 mätpunkter per dygn, eller en per dygn. Eftersom alla (?) webbhotell mäter tillgänglighet per månad borde det ju ändå vara detta som man borde komma fram till?

Men kan det finnas anledning att ta fram annat data? Exempelvis tillgänglighet på dygnet? Har man Amerikanska besökare så kanske man vill ha bra tillgänglighet på natten? (Då många svenska webbhotell har servicefönster)

Vad tycker ni? (Dels webbhotellen och ni som är kunder :-) )
studiox är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat