Citat:
Originally posted by digiArt@Oct 29 2004, 10:20
Har faktiskt inte tänkt på det som du säger, inte den senaste tiden iaf. Det har däremot visat sig att försäljningen via adlibris överstiger försäljningen via bokus, trots det du beskriver.
|
Det räcker inte att titta på antalet avslut. Jämför antalet besökare och kolla din conversionrate. Det borde vara mycket lägre på AdLibris.
Det många affiliates gör är att de annonserar för att få besökare (via exempelvis Google). Därefter slussar de besökaren vidare till AdLibris ("köp hos den billigaste bokhandeln!"). Och sedan, så får de inte något för besväret. Inte för besöket och inte för avslutet. De flesta affiliates går minus på en sådan deal.
Så är det att vara affiliate med
"Bokhandeln som erbjuder dig 5% på första ordern från en ny kund"
Själv har jag slutat upp med att vara affiliate till AdLibris - och jag uppmanar alla andra till att göra samma sak. Endast genom detta kan vi få AdLibris att ändra sina regler. (Skriv gärna en rad till TradeDoubler och klaga!)
Själv har jag påtalat denna brist för TradeDoubler. Men de säger att de ser till sina kunders bästa. Och så länge det finns affiliates som lägger upp gratis reklam för AdLibris så förstår jag att AdLibris bara tackar och tar emot.
Jag skulle nog gå så långt att säga att detta är en form av
lurendrejeri. De flesta affiliates har nämligen inte någon aning om att AdLibris beter sig på detta sätt. Vad jag vet, finns det inte en enda annan butik som har detta konstiga system. Och det finns inte någon (förutom AdLibris själva) som har insyn i systemet. Det är de själva som talar om för TradeDoubler om det var en ny kund eller ej. (detta går att verifiera med TradeDoubler).