Visa ett inlägg
Oläst 2009-01-26, 20:19 #10
Yepp Yepp är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2003
Yepp Yepp är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2003
Nja, vet inte riktigt om jag vill hålla med dig i ditt påstående att det kommer att bli svårare och svårare att få till en lönsam hemisda. Visserligen kanske konkurrensen inom vissa branscher är hårdare idag än den var för några år sedan, samtidigt skulle jag vilja påstå att det i princip alltid finns plats för nyheter och innovationer. En faktor för att vara framgångsrik kan vara att vara tidigt eller rent av först ut med något nytt, är det då något som dessutom uppskattas och visar sig fylla en funktion kommer du kunna lyckas attrahera en målgrupp. Det svåra är just att se vad tekniken kan utnyttjas till och framförallt vad som passar för allmänheten.

Idag är det för många en självklarhet med t.ex. prisjämförelsesajter - men vem trodde på fullaste allvar för 15 år sedan att man skulle ta basera sitt kommande TV inköp ifrån "okända människors åsikter på ett forum". Då knallade man normalt sett ner till sin lokala handlare istället.
Denna typ av nya funktioner och tjänster som kan erbjudas är det som det gäller att lyckas förutspå och därefter givetvis förvalta väl. Förmodligen kommer det dyka upp massvis av tjänster i övermorgon som du idag inte inser att du "behöver" men när de väl kommer ger dig ett mervärde. I takt med att vi dessutom blir allt mer trådlöst uppkopplade tror jag dessutom att detta kommer att kunna skapa en marknad för tjogvis av nya smarta tjänster och applikationer.

Visst är det kanske inte helt lätt att få genomslag för en ny tjänst, men är den välutvecklad och uppfyller ett behov har du all chans att lyckas få publicitet (vilket i sin tur iofs inte behöver innebära garanterade intäkter av abnorma mått). Ett ex är tjänsten Spotify som om du frågar mig är ett rent genidrag - varför ha all musik på datorn när man kan nå den över Internet. De har lyckats väl i sin marknadsföring och skapande av "hype". Huruvida de väl kommer att dra in rejält med pengar eller ej är en annan fråga, men de har hur som helst värderats till stora summor.

Samtidigt skulle jag vilja påstå att det dessutom så gott som alltid finns plats för nya aktörer även på en marknad / i en nisch som till synes ser ut att ha en dominant aktör. Facebook är ett extravagant exempel på det. På väldigt kort tid lyckades de med konststycket att få (i Sverige) andra communitys såsom Lunarstorm, Playahead etc se sig omsprungna med hästlängder. Likväl har de passerat MySpace på den internationella marknaden. Vad var det egentligen Facebook innebar och lyckades med som tidigare aktörer på den svenska marknaden inte hade? Sidan var egentligen inte ens anpassad för den svenska marknaden då den t.o.m. var på svenska, eller var det t.o.m. en framgångsfaktor?
Ett annat exempel är Prisjakt som, tycker jag, tog upp en kamp mot dåvarande "härskaren" Pricerunner genom att helt enkelt erbjuda en flerfaldigt bättre tjänst. Man lyckades skapa nya funktioner och dessutom följa med i utvecklingen när Pricerunner stannade av.

Samtidigt behöver inte en rent tekniskt bättre tjänst än en konkurrent innebära en genväg till framgång. Vi har fått se ett otal av säkert egentligen rent tekniskt och användarmässigt sett bättre tjänster än Blocket komma och gå. Här ligger styrkan i Blockets starka etablering och många skulle nog våga påstå att det vore omöjligt att rubba dess dominans (även om t.ex. Eniros Köp & Sälj jobbar på så gott de går). Men på samma sätt som vi ansåg att Altavista var det enda vi behövde, innan vetskapen om Googles kommande inmarsch kanske, kanske vi om några år ser tillbaka på "Blocket"-tiden med skakande huvuden?

För att summera kort skulle jag väl helt enkelt vilja påstå att det ytterst svårt att säga någonting över huvudtaget, mer än att jag tror att det alltid på ett eller annat sätt kommer att finnas en plats och chans för nya aktörer på den globala marknad som Internet trots allt erbjuder - framförallt i samband med att vårt användande av Internet förändras i takt med teknikens utveckling. Vad är nästa pryl som kommer att kopplas upp på nätet och vilka möjligheter till nya tjänster innebär det?

Den som svarar bäst på den frågan har en intressant tid till mötes...
Yepp är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat