Citat:
Ursprungligen postat av buran
Citat:
Ursprungligen postat av Evangelisten
Men se upp för sedvanerätten. Om du vet en person har ett domännamn, så är samma namn du vill registrera som varumärke, kan det bli svårt för dig att tvinga den personen lämna över till dig.
Ett exempel. Jag äger sedan länge domänen Evangelisten, på ett antal topdomäner.
Den äldsta domänen är mer än 11 år gammal. Skulle du registrera Evangelisten som varumärke (går inte, men ifall atta . Det är bara ett exempel), då kan du inte tvinga mig ta bort Evangelisten från mina sidor. För här gälelr sedvanerätten. Skulle du tvista i domstol, skulle du även riskera att förlora din varumärkeregistrering.
|
Hej
Som jag uppfattat ditt inlägg så går det alltså inte registrera ett varumärke på något det finns en domän av,eller iaf inte få domäninnehavaren att lämna över namnet enligt sedvanerätten?
Du skriver att man t.o.m riskerar att bli av med varumärkesregistreringen,finns det några kända fall av detta?
Antar att detta endast kan gälla väldigt inarbetade domännamn.
Hur gäller det i detta fallet:
En sida.... www.mammasgodabullar.se säljer bullar i en förpackning det står mammasgodabullar.
Tillverkningen sker av part som inte har detta varumärkesregistrerat,inte heller har domäninnehavaren detta registrerat.
Om jag nu registrerar detta varumärket,vilka rättigheter och skyldigheter har då jag och mammasgodabullar.
Antar att jag inte kan få domännamnet men borde få dessa att inte sälja produkten med detta namn.
Tacksam för svar.
/A
|
Det går att registrera ett varumärke som redan finns dom domännamn. Men om jag exempelvis ser mitt eget domännamn som nyregistrerat varumärke har jag rätt hos PRV begära att varumärket upphör gälla, med hänvisning till sedvaneregeln... Jag kommer då att få rätten på min sida.
Jag känner inte till sådana fall ifråga om domäner, men det finsn fall tyvärr kan jag i nuläget inte hitta referenserna, som finns i olika tidningars arkiv, men det finns exempel där registrerade varumärken avregistrerades för att enskild person kunna bevisa att denne har sedvanarätt till varumärket. (Lagen om sedvanerätt gälla även domäner)...