Citat:
- Äganderätt
De flesta utvecklare jobbar utifrån en egen eller standardiserad plattform. Utifrån denna görs kundanpasningar. Lägger vi ner hyggligt mycket pengar på en avancerad lösning med en del nytänkarfunktioner, vill vi självklart inte se leverantören erbjuda denna lösning till andra i samma bransch. Hur brukar sådant regleras?
|
I vårt standardavtal (och många andra) regleras detta med att ni, kunden, får rätten till och ev. upphovsrätt till allt grafiskt material som skapats inom ramen för uppdraget, när full betalning erlagts.
När full betalning erlagts erhåller ni, kunden, en icke exklusiv rätt att för eget bruk och för avsett ändamål nyttja, publicera, ändra, modifiera, vidareutveckla och/eller mångfaldiga Webb-tjänsten. Beställaren(kunden) erhåller dock ingen äganderätt till Webb-tjänstens programkod, dvs vare sig till käll- eller objektkod.
Äganderätten till koden kan i vissa fall även tillfalla kunden, men kostnaden för att skapa projektet mångdubblas oftast i dessa fall då allt ska skapas från scratch. Ofta använder leverantörer redan befintliga funktioner/klasser/bibliotek vilket ställer till problem.
Ett alternativ kan möjligen vara att ni avtalar om äganderätt till vissa moduler/funktioner som tas fram i projektet enbart för er.
Citat:
Betalning till utvecklare
Hur ser betalningsupplägg vanligen ut? Är inte så muntert att pytsa in pengar löpande, och sedan konstatera att utvecklaren ställt in betalningarna med halvfärdigt projekt.
|
Beror till stor del på hur stort projektet är, budget och tidsplanering.
Sträcker sig projektet över ett antal månader är det nästan ofrånkomligt att ni behöver inbetalningar i förskott. Få leverantörer klarar av löpande utgifter (löner, löpande kostnader) i flera månader utan några intäkter.
Planering är A och O. Gör en detaljerad tidsplanering tillsammans med leverantören där ni delar upp projektet i olika etapper och avtalar om en betalningsplan utifrån detta.
T.ex. vid mindre projekt brukar vi fakturera 25% i förskott, och återstående del vid aktivering (installerat, testkört och godkänt). Vid större projekt fakturerar vid löpande (var 1-2:e månad).
Punkter ni bör avtala om:
1. Uppdraget.
När anses det vara klart? Har ni en detaljerad specifikation som ej kan misstolkas?
2. Förseningar.
Vad händer om projektet blir försenat? Om det beror på er? på leverantören?
3. Ansvar för fel
Hur länge är leverantören ansvarig för fel?
Hur snabbt ska fel åtgärdas?
Prisavdrag?
Rätt till ersättning för fel som orsakas av er?
4. Utrustning, material för uppdraget
Vem står för vad?
5. Rättigheterna till tjänsten/produkten
6. Arvode och betalning.
7. Förtida uppsägning, samt vilka punkter som ger rätt till uppsägning av avtal.
8. Får leverantör anlita tredje part för hela/delar av uppdraget?
9. Sekretessavtal!!
Bör även gälla ett bra tag efter slutfört uppdrag.
10. Tvister
Hur löses dessa?
Jag har förmodligen glömt ett antal viktiga punkter, men jag skulle rekommendera att ni försöker få tag på några olika standardavtal för Ehandel/IT/Webbprojekt och läser igenom dessa och anpassar dessa för ert projekt.
T.ex. Hamit99 är gratis och finns att ladda ner nånstans.
Be om referenser och kontrollera om de gjort något liknande projekt tidigare. Ni bör även kontakta ett par av dessa referenser och fråga hur de har upplevt deras samarbete med leverantören. Fråga om vad de skulle gjort annorlunda om de skulle göra om samma sak idag.
Hur väl man än förbereder sig dyker det alltid upp oväntade problem. Planerar man väl brukar det dock hålla sig till
små oväntade problem.