Visa ett inlägg
Oläst 2009-01-21, 09:57 #5
EternalSunshines avatar
EternalSunshine EternalSunshine är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2008
EternalSunshine EternalSunshine är inte uppkopplad
Medlem
EternalSunshines avatar

Reg.datum: Nov 2008
Tackar så mycket goose, nu har jag läst på skatteverket.
Citat:
FA-skatt
Den som både bedriver näringsverksamhet och har anställningsinkomst behöver både F- och A-skattsedel, eftersom F-skatten inte får inte användas i en anställning. Arbetsgivaren gör då skatteavdrag och betalar arbetsgivaravgifter som vanligt. Vid sidan av detta betalar du själv in F-skatt varje månad för att täcka skatt och egenavgifter för näringsverksamheten. När du tar uppdrag och fakturerar i din näringsverksamhet måste du som har F-skatt åberopa F-skatten skriftligen varje gång för att den ska gälla.
Behöver jag berätta för min arbetsgivare om att jag tänker starta företag?

Citat:
Vad är egenavgifter?
En arbetsgivare betalar utöver lönen även socialavgifter (arbetsgivaravgifter) för sina anställda, för att finansiera pensioner och sjukförsäkring m.m. Är du delägare i ett aktiebolag räknas du som anställd av ditt bolag när du tar ut lön. Arbetsgivaravgifterna är avdragsgilla för arbetsgivaren.

När du är egen företagare med F-skattsedel, eller är delägare i ett handelsbolag, har du ingen arbetsgivare som betalar socialavgifter för dig. Du måste själv betala dem i form av egenavgifter som beräknas på din vinst. Om du inte bedriver näringsverksamheten aktivt, t.ex. vid fastighetsförvaltning, eller är pensionär, betalar du normalt i stället särskild löneskatt som är något lägre än egenavgifterna. Belopp- och procentsatser hittar du här.

Egenavgifter och särskild löneskatt är avdragsgilla redan under inkomståret och därför räknas de av från nettointäkten via ett schablonavdrag på 25 % för egenavgifter eller 20 % för särskild löneskatt.
Då måste egenavgifterna betalas av mig i mitt företag, även om min arbetsgivare betalar redan i min nuvarande anställning?
EternalSunshine är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat