Mycket flitig postare
|
|
Reg.datum: Jun 2006
|
|
Mycket flitig postare
Reg.datum: Jun 2006
|
Utdelning kan bara ske av redan beskattade medel. Du måste alltså ha ett positivt resultat efter skatt för att ha något utdelningsrum. (28% här)
Sen kan du plocka ut lågbeskattad utdelning som räknas som du bara behöver skatta 20% på. Det gäller upp till 120 000 kr per år. (Förutsätter att du inte har anställda eller tänker plocka ut mer per år)
Lägsta möjliga skatt blir då ~48% vilket tro det eller ej är lågt med svenska mått räknat.
En annan stor fördel, kanske den största, med AB är ansvarsfriheten. Som ägare riskerar du bara det insatta kapitalet och inte en krona mer och du kan i vissa fall vara juridiskt skyddad. Skulle du istället driva en egen firma så kan du om du har otur skuldsätta dig för livet. Revisionsplikten försvinner ju snart så det är väl ingen nackdel längre (betydande kostnad) och aktiekapitalet lär ju sänkas så det kanske inte heller är en så stor nackdel längre
Skattesatsen blir också högre om du plockar ut pengar som lön ur egen firma eller AB men de skattesatserna har jag inte jättekoll på och jag vet ju inte heller hur mycket inkomst du har i övrigt. Så här tänkte jag inte göra några. Men en enkel formel skulle ju vara kommunalskatt + ev. statligskatt + arbetsgivaravgifter = skattesats.
AB har det i viss mån lite enklare att få t.ex. lån och köpa saker på kredit, ja.
|