Visa ett inlägg
Oläst 2009-01-19, 15:04 #11
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar

Reg.datum: Jul 2005
Citat:
Originally posted by CarroA@Jan 19 2009, 15:42
jo, jag kan förstå alla argument mot telefonnummer, jättebra feedback för övrigt!!

Men hur löser ni felaktiga e-postadresser, som var huvudfrågan i tråden?
(dessutom något som jag ser oftare än fejkade tel. nr)
Chansar att det är telia, hotmail osv. som avses?
De adresserna är ju betydligt viktigare än telefonnumret då bekräftelser skickas med e-post, även för att få tag i kunder om leverenser skulle vara försenade, postadressen felaktig eller liknade..
Som jag ser det så är det inte ett så stort problem. Får kunden ingen orderbekräftelse pga en felaktig e-postadress så kan ni inte klandras för det.

En felaktig e-postadress kan bli till ett problem om det är andra saker som strular med ordern. Om kunden har angivit en okänd postadress, eller om ni inte kan expediera ordern av en eller annan orsak. Har kunden angivit felaktiga uppgifter så är det återigen kundens problem. Har han/hon betalat med kort så kommer personen att höra av sig till er förr eller senare. Det enda ni kan göra är att minimera eventuellt strul från er egen sida och på så vis minska problemet som felaktiga e-postadresser utgör. Dvs se till så att lagersaldon i shoppen stämmer överens med verkligheten så att ni alltid kan expediera beställningar.

Om du ser att en e-postadress är uppenbart felaktig (som i ditt exempel) så är det naturligtvis enkelt att rätta till den själv. Sedan är det bara att skicka om orderbekräftelsen.

Edit: Jag håller med dig om att det är ett h*lvete att inte kunna komma i kontakt med kunden. Men har kunden angett felaktiga uppgifter, så kan inte ni klandras för det. Vad du kan göra rent konkret för att minimera antalet felaktiga e-postadresser är att be kunden verifiera sin e-post en andra gång. Dvs du har två fällt där e-posten måste skrivas in och det som matas in i fälten måste matcha för att ordern ska gå igenom. Då slipper ni beställningar i stil med @elia.com. Samtidigt så får ni ett extra fällt i beställningsformuläret, vilket aldrig är önskvärt. Man får som alltid göra en avvägning.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat