Ämne: ASP, PHP etc?
Visa ett inlägg
Oläst 2009-01-19, 00:00 #50
martines avatar
martine martine är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Mar 2005
martine martine är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
martines avatar

Reg.datum: Mar 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Onkelborg
Citattecken däremot för strängar, det är viktigt, med ditt förslag så introducerar vid ännu mer inkonsekvens; när är strängen en sträng och när är den en variabel? Om jag råkar deklarera en variabel som heter samma sak som strängen så blir ju strängen helt plötsligt en variabel..
Variabler har dollartecken… ;-)

Citat:
Ursprungligen postat av Onkelborg
(Ditt exempel begrep jag mig dock inte riktigt på alls när det gäller dollartecknen)

Det finns inga specialfall där några dollartecken fyller någon funktion. Vad ska man då ha dem till? Tittar man t.ex på lisp så finns inte ens skillnaden funktion och variabel, allt handlar bara om vad variabeln råkar innehålla för tillfället.
Mitt exempel visade just att $-tecknet i vissa fall är betydelseskiljande. Jag kan tyvärr inte rå för om du inte har tillräckliga kunskaper i PHP för att se det.

Citat:
Jag tycker att php är inkonsekvent, och jag tycker det är hög tid att rensa upp både i språk och bibliotek. (Ur teknisk synvinkel så är jag egentligen inte det minsta intresserad av php, språket i sig känns handikappat, enda anledningen till att jag är lite intresserad av att lära mig php är för att det är så pass utbrett. Mer tekniskt intressanta språk är nog det mesta annat, utom typ basic och andra leksaksspråk)

Du har helt rätt i att PHP är fullt av ogräs och är ett lapptäcke. Det har jag inte sagt någonting om. Själv stör jag mig på att inte regexp är en egen datatyp som i javaskript. Ett praktexempel på inkonsekvens är funktionen implode() som accepterar argument i omvänd ordning. Men det betyder ju inte att man måste göra det, det finns ju tydliga rekommendationer för vad man bör göra. Min poäng är om man håller ordning på sin egen kod så behöver det inte vara ett problem. Det är som du själv märkt ett resultat av att språket byggts på varterftersom men bara för att man kan ha oordning på sin kod så behöver man inte ha det. Det går utmärkt att skriva strukturerad och konsekvent objektorienterad kod även i php. Hur bra struktur det är på koden beror nog mer på programmeraren än på språket.

Men nu ska vi väl inte börja bråka om dollartecken och egenheter i programmeringsspråk…
martine är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat