Ämne: ASP, PHP etc?
Visa ett inlägg
Oläst 2009-01-18, 12:24 #40
Onkelborg Onkelborg är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Feb 2007
Onkelborg Onkelborg är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Feb 2007
Matrine: Dollartecken, vad _tillför_ det språket, egentligen? Min teori är att i början när första tolken för php skrevs och språket hittades på så var det helt enkelt för att underlätta för tolken/människan som skrev tolken, jag kan inte tänka mig att det var för programmerarens (som skulle skriva php-kod sen) skull.

Paranteser för funktioner är en helt annan femma, de behövs. De fyller en funktion, de avgränsar argumenten till funktionen ifrån annan kod. Dessutom, om man skriver ett funktionsnamn utan paranteser så kan man t.ex. skicka med _funktionen_ som ett argument till en annan funktion, dvs. utan att exekvera den, medan om man skriver dit paranteserna så skickar man istället in resultatet. Väldigt praktiskt för callbacks. (Vet ej om php stödjer det här, men jag inbillar mig det. Btw, hur kommer det sig att det inte är strösslat med dollartecken i funktionsnamnen? Det är lite inkonsekvent. Gäller även för paranteserna, det är konsekvent att _alltid_ ha paranteser)

Det är ungefär sådana här saker som gör att jag jämställer phps syntax med basics - en massa special och inkonsekventa saker som bara stör
Onkelborg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat