Citat:
Originally posted by Onkelborg@Jan 17 2009, 23:45
När php fick OOP så började väl iofs strukturen se rätt ok ut, men jag har fortfarande problem med att det sitter ströslat med dollartecken i koden.
|
Dollartecken kan ju verka lite gammalmodiga men jag kan egentligen inte förstå vad som skulle vara så mycket svårare med att skriva:
$tal = 3;
än:
var tal = 3;
(Det är ju bara en indikator på att det är en variabel precis som funktioner alltid måste ha två paranteser () - vilket man också kan tycka är onödigt om man inte skickar några variabler…)
Visst har PHP en del gamla tvetydigheter, men det betyder ju inte att man själv behöver programmera inkonsekvent. PHP:s objektmodell fungerar utmärkt - samtidigt som enkelheten finns kvar. Trivs också med stödet för XML/XSL/X… Det enda som fortfarande inte helt perfekt är strängar och teckenkodning - utf-8 borde vara standard i alla sammanhang men det ska komma med PHP6 såvitt jag förstår (som det är nu så kan strängar vara i vilken teckenkodning som helst men vissa funktioner kan inte hantera utf-8 och andra förutsätter iso-8859-1 och i vissa fall kan man antyda vilken teckenuppsättning det handlar om).
Apropå böcker så är det nog en fråga från person till person - själv tycker jag det är smidigt att på en gång få klart för mig hela språkstrukturen, alla variabeltyper t.ex. på en gång, det känns svårt att få en fullständig översikt utan en bok. Sedan i det dagliga arbetet är förstås enklare att vara problemorienterad och söka lösningar här eller på nätet.