Flitig postare
|
|
Reg.datum: Feb 2007
|
|
Flitig postare
Reg.datum: Feb 2007
|
Jag har sysslat med en hel del språk och tekniker, google är ett väldigt bra ställe att börja på. Böcker har inte riktigt varit min grej om vi säger så..
Min variant på hur man lär sig saker
Steg 1: Hitta på ett problem
Steg 2: Lös problemet
Lyckas man med steg 2 så har man lärt sig någonting.
(Böcker passar inte riktigt in i min inlärningsmodell; varför försöka skaffa en bok för att lösa ett specifikt problem när det finns så många andra, mer effektiva och moderna sätt att lösa det på? Google är en bra start, dokumentation för språk/tekniker/ramverk/verktyg är en bra fortsättning, läsa forum brukar ge uppslag. Läsa en tråkig bok, som man dessutom varken har eller hittar i känns lite knöligt faktiskt..)
I min "pipeline" (språk som är intressanta att sätta sig in i) ligger python och php, där det förstnämnda är mest intressant. (Php är fortfarande lite för mycket hobbyspråk i mina öron, en rejäl upprensning är det hög tid för; läste t.ex. något om att det fanns två olika strängfunktioner där den ena funktionen tog strängen som parameter 1, den andra tog strängen som parameter 2, inkonsekvent... När php fick OOP så började väl iofs strukturen se rätt ok ut, men jag har fortfarande problem med att det sitter ströslat med dollartecken i koden. Visst, i princip all gammal kod skulle sluta fungera, men det är inte värre än att man får utveckla två versioner parallellt under några år; en för den gamla, endast ta med de viktigaste nyheterna + buggfixar, och en för den nya.)
[edit]Och jag vill ännu en gång poängtera att jag verkligen inte rekommenderar någon, inte ens min värsta fiende, att börja knacka asp. Vill man ha problem så heter ett utav de stora asp..[/edit]
|