Visa ett inlägg
Oläst 2009-01-17, 01:06 #42
rhuse rhuse är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2006
rhuse rhuse är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2006
Adestro: Nja, speciellt isolerad är inte krisen. Den syns ju tydligt i Ryssland, Australien, EU och USA. (Typ hela västvärlden och lite till med andra ord,) Sen har vi ju länder som Kina och Vietnam där alla siffror inte är helt tillförlitliga, de är ju diktaturer trots allt, och vissa hävdar att Kina har minst lika stora problem som västvärlden.

Räddningspaketen lånar egentligen bara av framtiden det händer titt som tätt och det var ju inte många som höjde rösten senast S satt vid makten och spädde på utlandsskulden. Någon gång måste man ju visserligen betala tillbaka och det kan bli riktigt surt eller så kan man trycka pengar och få inflation plus det riktigt surt.

När folk pratar om att vi gör samma misstag som Japan gjorde på 90-talet så pratar man i allmänhet inte om räddningspacketen utan om räntepolitiken. När Japan drog ner sin ränta runt noll så hamnade man i en ond spiral och man har ju mer eller mindre stått och stampat sen 90-talskrisen.

För att exemplifiera det hela tänkte jag löst citera Warren Buffet:
"Jag skulle säga att jag är en ganska god investerare som borde kunna genera minst ett par procents avkastning. När räntan är så låg som i Japan, för jag vill ju låna där för att eliminera valutarisken om jag ska investera där, så borde jag ju kunna hitta något företag som ger mer än ett par procents avkastning [vilket teoretiskt sett är allt som krävs om man har nollränta]. Jag har letat och letat men hittills har jag inte lyckats hitta något vettigt investeringsobjekt" - Löst citerat som sagt men faktum är att nollränta oftast hämmar den ekonomiska utvecklingen och då lönar det sig heller inte att investera.

Deflation är också något som folk orar sig för då t.ex. Sveriges inflation är påväg ner med rekordfart och en deflationistisk karusell är ett helvete att ta sig ur. Investeringar etc. bidrar ju till inflation och det är just investeringar som hålls inne om man hamnar i en delfationscykel och pengarna faktiskt ökar i värde (när penningmängden blir mindre) när man sparar dem på ett bankkonto. (Hur riksbanken och andra ekonomer kan vara rädd för deflation när det bara torde vara att starta penningpressarna för att skapa lite inflation förstår jag inte men det kanske någon annan kan förklara.)
rhuse är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat