Citat:
Originally posted by bassan@Jan 15 2009, 15:32
0,5 - 1kr per unikträff inom "rätt" geografisktområde, per dag tycker du verkar rimligt. Kan du motivera varför du tycker per dag och inte som de andra, per vecka?.
Hur ska de andra besökarna värderas? gratis?
|
Egentligen tycker jag nog som de andra att unik/vecka är det rimligaste alternativet. Det jag tänkte var nog att unik/dag är en lättare kompromiss att göra med portalen i fråga, och ett absolut minimikrav. Det kan ju bli ganska mycket pengar i slutändan. Om samma besökare går in på din sida 2ggr per dag (på olika timmar) varje dag i en vecka så blir det ju 2x7x0,5=7kr, för en besökare som annars skulle kostat dig 0,5 kr. Får du 1000 besökare som i detta extrema exempel så är ju skillnaden: 7000-500=6500kr
Jag vet inte hur statistiken över lokala portaler kan se ut, men jag misstänker att de har ganska många återkommande besökare. Det gör ju att risken att du betalar för samma besökare flera gånger ökar. Portalen är kanske medveten om detta och ser unika/timma som sin enda chans att få in några större annonsintäkter.
På frågan hur övriga besökare ska värderas så tycker jag att de max ska kosta några öre, alternativt vara gratis.