Visa ett inlägg
Oläst 2009-01-12, 18:24 #6
emilvs avatar
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Feb 2004
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
emilvs avatar

Reg.datum: Feb 2004
Om du är ute efter en budgetmaskin så spelar det inte så stor roll ändå. Susning.nu körs till exempel på en asgammal burk med Celeron-processor. Det beror helt på vad du räknar med för belastning, är det tunga SQL-frågor, statiska sidor, trög kod?

Ska du däremot ha väldigt många och/eller hårt belastade sajter vill du förmodligen titta på en häftigare maskin med stor cache. CPU-cachen kan spela roll i en webbserver också, särskilt om det är dynamiska sidor. Men för det mesta kan du köra på nästan vad som helst.

Eftersom jag är snål skulle jag, om jag definitivt skulle ha en dedicerad server, valt den lite billigare. Det handlar ju ändå om en dryg tusenlapp på ett år. Men det beror också på hur lätt det är att uppgradera/flytta till en ny om lasten kräver det (börjar du få lastproblem vill du förmodligen ändå göra en större uppgradering än så där). Är det väldigt små prestandaskillnader skulle jag alltså valt den billigare.

Det billigaste är annars om du köper och driftar maskinen själv i någon co-location-hall.
emilv är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat