Citat:
Ursprungligen postat av WebboT
Nu var det bilder som skulle postas i denna tråd och det började ju bra med Fabian sen sket det sig som vanligt.
|
Okej, som sagt, det var utan min inblandning, men jag förstår som vanligt inte din iver att framhålla USA som ett föregångsland på egentligen alla områden (även om du ibland säger "allt är inte bra")
Medicares/Medicaids framgång eller frånvaro av detsamma kan väl i rimlighetens namn inte mätas i kostnader, utan kan väl enbart mätas i kvalité och tillgänglighet på sjukvård !? Men om nu Medicare är så bra, varför har du en egen sjukförsäkring ? Jag vill påstå att det är ganska naivt av dig att påstå att ingen nekas sjukvård i USA, oavsett om man läser det ordagrant, eller går in på vad som menas med sjukvård. Inte "ens" i Sverige stämmer (tyvärr) det påståendet.
Citat:
Ursprungligen postat av WebboT
I sverige ligger väl landstingsskatten på ungefär 10% (rätta mig om jag har fel)
Vad tjänar medelsvensson, runt 22 000 kanske?
Ta sen 10% av det och jämför med vad jag betalar. (1600 kr oavsett vad jag tjänar)
|
Man kan såklart räkna på massor med sätt, och det är väl inget snack om att det system USA valt främst främjar framgångsrika och höginkomsttagare, om man utgår från din försäkring (och den fungerar som andra försäkringar) så bör väl rimligtvis $1000 i självrisk räknas med någonstans, så antingen kostar läkarbesök $1020 för första besöket, och därefter $20, eller så är månadskostnaden drygt $280.
Men, just din situation är väl inte den mest intressanta (no offense) , du har flyttat till USA, och jag antar att du inte har angett skäl som klassar dig som flykting, utan att du någonstans sett det som en chans/möjlighet, vilket rimligtvis borde (och kanske måste) påverka ditt sätt att se på USA, det som är intressant i bedömningen hur "bra" USA, eller alla länder såklart, är är väl hur man tar hand om dom breda massorna, eller ännu hellre, dom svaga och utsatta.
Ser du själv t.ex. ingen fara med ett system där man aktivt måste byta försäkring flera gånger om året för att inte behöva betala överpriser ? Jag antar att försäkringar fungerar helt olika mot här i Sverige, för med en svensk försäkring skulle ett sådant förfarande innebära att man slår undan sina egna ben, eftersom en försäkring jag tecknar idag inte gäller sjukdomar jag kan tänkas haft vid tecknandet, och ett nytecknande 2 ggr/år skulle i princip göra samma försäkring oanvändbar.