Visa ett inlägg
Oläst 2009-01-08, 23:58 #5
EBproductions EBproductions är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: May 2008
EBproductions EBproductions är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: May 2008
Citat:
Originally posted by snajdarn22@Nov 5 2008, 14:59
EDIT: Denna tråd bör kanske ligga i juridiktråden.

Läst en massa trådar om detta men inte hittat något som gör mig klokare.

Jag har startat egen firma och tryckt upp en massa tygpåsar med min logotyp på som jag ska sälja. Företaget heter förnärvarande "Firma För- Efternamn". Jag äger .se-domänen xxxbolaget.se och har även tryckt det namnet på påsarna eftersom det är det jag tänker kalla mitt företag.

Finns inget företag som heter detta idag och inget företag som skyddat detta varumärke.

Vad händer om ett företag framöver försöker skydda detta varumärke, trots att jag äger domänen och säljer tygpåsar i detta namn redan nu?

Vad händer om någon registrerar namnet jag använder, hos Bolagsverket?

Vad kan jag göra för att förhindra att något otäckt händer mig framöver?

Har skickat in ansökan till Bolagsverket men fick avslag på xxxbolaget då det innehåller ordet bolaget, vilket inte var tillåtet eftersom jag är en enskild firma och inte ett bolag. Vad bör jag döpa min firma till? Kan ett namn som liknar xxxbolaget ge mig mer skydd, eller är det oväsentligt vad företaget heter.

Off-topicfråga: Får jag nytt org. nr när jag registrerar min firma hos Bolagsverket, om inte. Hur får jag ett nytt, som inte är samma som mitt personnummer.

/dan
Spelar ingen roll vad själva firmanamnet är, det som betyder är namnet du marknadsför. Firman kan heta 123 och själva varumärket blablabla
EBproductions är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat