Ämne: Skapa AB
Visa ett inlägg
Oläst 2009-01-08, 18:05 #35
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Citat:
Originally posted by Westman@Jan 8 2009, 12:28
Ok, jag trodde att du med
Citat:

Det finns inte heller något som säger att du måste lägga upp aktiekapitalet direkt vid bolagsstart, utan kan jobba upp det under en tid (helst innan ditt första bokslut).
avsåg just nystartat bolag. Snöade kanske in på ordet bolagsstart.

Ang. begagnade bolag så är det inte vad jag avsett utan jag har försökt att hålla mig till lagerbolag och nystartade. Begagnade bolag kan vara behäftade med lik i garderoben som kan komma som en mindre glad överraskning långt senare vilket flera har fått erfara därför hålller jag mig borta från såna.
Risker med att köpa begagnade och vilande bolag är oftast klart överdriven. I synnerhet om man går via bolagets egen revisor om denne varit revisor för bolaget under några år. Revisorn har ofta mycket god kännedom om bolagets historik och bolagets revisor har ett högt krav på sin etiska hållning. Man kan ganska lugnt räkna med att revisorn inte ljuger på direkta frågor. Har man själv kontakt med samma revisor genom andra bolag man äger så är risken än mindre.

Man kan enkelt kolla med kronkalle och även ta en kreditupplysning på bolaget för att få veta det mesta om vilande bolag.

Sen garderar man sig ytterligare med avtalet med säljaren. Jag har aldrig upplevt problem när jag köpt vilande bolag. Et bolag hade precis samma år avslutat sin verksamhet medan ett annat hade lagt ned sin verksamhet 5-6 år tidigare.

Betalningsanmärkningar försvinner efter 5 år för aktiebolag. Ett bolag jag köpte hade en betalningsanmärkning som försvann 2 månader efter köpet. Säljaren var helt öppen om detta så alla korten fanns på bordet vid förhandlingen.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat