Citat:
Originally posted by hedblom@Jan 6 2009, 02:51
Ja men så är det ju...
Men har funderat nu lite ikväll och funderar på det här:
Även om jag "bara" har 300 besökare per dag vilket inte är så väldigt mycket egentligen, Men det är trots allt lokala besökare som bor inom en mils radie, vilket borde vara värt ganska mycket? 
Är det då dyrt att ta säg 10 kronor för 1000 sidvisningar? Bannern blir då en 250x240.
Statistiken säger per månad:
5500 unika besökare (halva stan)
262 000 sidvisningar (50.05 per besökare)
1.62 besök i snitt per besökare.
Jag tycker det låter som en enormt bra deal.. ?
Hjälp mig att komma på nån bra deal nu så jag kan springa ut och sälja Tack...
|
Om man använder min vanliga tumregel om 0,50-2,00 SEK/unik månadsbesökare så borde du kunna få 2 750-11 000 SEK/månad i totala intäkter. Detta är givetvis en mycket grov uppskattning då intäkterna är helt beroende på målgrupp, annonsören och innehållet på din sida. Men det är siffror så du har något att jämföra med.
Själv betalar jag ca 0,49 SEK per unik månadsbesökare på Google AdWords. 85% går väl vidare till sajtägaren dvs ca 0,41-0,42 SEK.
Ungdomar är ju inte en så resursstark målgrupp. Men det beror helt på innehållet, konsertbiljetter till ungdomsidoler kan jag tänka mig säljer som smör på ungdomssiter.
Den deal du föreslog på CPM 10 SEK ger dig 2620 SEK/månad. Det betyder 0,476 SEK/unik månadsbesökare. Det ligger i paritet med annonsering via Google.
Du kan ju erbjuda ett fast pris för att annonsera på webbplatsen så blir det inte så knepigt att sälja in.
Den site jag hjälper min kund med är inriktad på försäljning av en programvara för att skicka SMS via mobiltelefonen men att programmet installeras på datorn och kommunicerar med telefonen via kabel eller Bluetooth. Prisnivån på de två produkterna det gäller är $39,95 resp $9,95, annonskampanjen är inriktad på hela välden och använder engelska som språk.
Jag använder ett flertal annonsgrupper med olika målgrupper och sökordsinriktningar. Annonteexterna är så nischade jag kan göra dem, med inriktning på olika yrkesgrupper som tandläkare, sportklubbar m.m. Målet är att ha ca 20 sökord per annonsgrupp och att sökorden är utvalda med omsorg.
Vore kul om någon mer kunde avslöja vad man betalar för annonser och gärna vilken branch och vilken inriktning siten har.