Ämne: Skapa AB
Visa ett inlägg
Oläst 2009-01-06, 11:10 #13
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Originally posted by Dansbandsdax.se@Jan 6 2009, 02:17
Conny: Jag läser dina inlägg med beundran...
Man kan alltså köpa ett AB för 10 000 kr och få alla fördelarna med det. Men behöver man under 1 år fixa fram så bolaget har 100 000 eller det är bara om man startar bolaget från grunden?

Jag är inne på att starta ett bolag och har läst och läst vad skillnaderna är och vad jag kan läsa mig fram till så är ett AB fördel i massor av saker...

God fortsättning..
/Micke
Jag blev rekommenderad att köpa ett vilande bolag när jag skulle starta mitt bolag "Verimentor AB" 1999. Men då kunde jag inte så mycket om det så jag vågade inte. Jag fick låna pengarna till aktiekapitalet av affärsbekant.

Hade jag vetat hur enkelt det är att hitta bra sunda vilande bolag så hade jag definitivt köpt ett sånt även då. Nu har jag handlat upp ett par "beggade" ABn och tycker det funkat hur bra som helst. Det första köpte jag tillsamamns med en kompanjon för där min 50%-iga andel kostade 4000 SEK och ett annat bolag köpte jag för 10 000 SEK. När jag tänker efter så har jag faktiskt en konsultkollega som köpte sitt bolag för 1 SEK (+ ändringsavgifter till bolagverket).

Som ztream säger så finns det vissa risker som man inte har med helt nyreggade bolag, men om man går via bolagets revisor brukar det sällan vara ett problem (risken kan ju aldrig bli större än att ta över ett handelsbolag). Man kollar med skatteverket och kronkalle så det inte finns några olösta skatter. Men leasingavtal är väl sånt som inte går att kolla upp i ett centralt register. Men man kan avtala om att den gamla ägaren tar på sig alla gamla skulder som kan dyka upp i efterhand och som inte redovisats i köpeavtalet och att företräda bolaget på förre ägarens bekostnad. Man kan ju avtala ganska fritt hur man lägger upp detta. Man brukar ha en viss självrisk för nya ägaren för att inte riva upp stora dyrbara tvister för skitsaker. En självrisknivå kan vara allt från 0 SEK till valfritt belopp (lämpligt kan ju vara ca 1500 SEK), men det viktiga att man avtalar om det i överlåtelseavtalet.

Det finns ganska många vilande Aktiebolag så kolla alltid med din revisor innan du reggar ett nytt bolag om det finns något bolag som någon av hans andra klienter är villiga att sälja av för en rimlig peng.

Det här är ett alldeles utmärkt sätt för småföretagare att komma över ett AB för att driva sin verksamhet i.

Jag försöker ju göra så att när jag ska samarbeta med några andra så skaffar vi ett "beggat" bolag och så driver vi verksamheten i detta bolag. Om projektet går i stöpet så är det lika enkelt att sälja av bolaget via sin revisor igen. Revisorn tar ingen provision heller. Revisorn är ju nöjd om han kan vara kvar som revisor för bolaget. Gamla ägaren slipper att pumpa in pengar för revisorskostnaden i det vilande bolaget (årsredovisning måste lämnas in även för vilande AB) och nya ägaren får ett AB för en betdligt billigare peng än vid nyregistrering. Det blir en win-win-win situation, ingen förlorar alla vinner.... Så borde alla affärer se ut.

Fördelen med AB är oxo att när du säljer ditt bolag så behöver du bara sälja alla (eller valfri andel) aktierna och avgå ut styrelsen (eller sitta kvar om na ägaren vill ha dig med), för alla avtal som bolaget har ingått, exempelvis telefonabbonemang, hyresavtal av lokal, anställda och alla andra rutiner fortsätter utan avbrott. När man kränger en enskild firma så måste man alltid sälja innehåll, säga upp avtal och nya ägaren måste teckna nya avtal m.m. det blir mycket, mycket krångligare.
Till och med krediten på banken följer med bolaget, vilket är en fantastiskt fördel.

Att fixa fram aktiekapitalet är inte så svårt när man väl har dragit igång sin verksamhet, för de intäkter man får kan man låta vara kvar i bolaget tills de täcker aktiekapitalet. Man måste dock räkna bort bolagsskatten på 26,3% så om man driver ett konsultbolag (med 100% bruttovinst) så behöver man ha en försäljning på 100000/(1-0,263) dvs 100000/0,737 dvs 135686 SEK + moms. för att återställa aktiekapitalet helt. Vid full beläggnng tar det ett par månader, och då har man lite marginal oxo.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat