Visa ett inlägg
Oläst 2009-01-06, 10:55 #25
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jun 2004
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar

Reg.datum: Jun 2004
Mycket snack om att en person inte ska kunna sänka ett företag men det lyser av okunskap i de flesta inläggen eftersom det alltid finns någon som kan systemet och det dessutom måste finnas nödrutiner (sysadminkonton osv.) som flera har tillgång till. Även på stora företag kan en enskild person ställa till stor skada om den personen innehar "rätt" position. Jag har själv haft sådana positioner tidigare och har även idag en position där jag skulle kunna orsaka väldigt allvarlig skada om jag skulle få för mig att gå bärsärkargång i systemen. Visst är det skrämmande att det går att göra men som sagt, några måste ha tillgång till nödrutinerna.

En nyanställd ska inte kunna sänka ett företag nej, men det är i stort sett omöjligt att bygga barriärer så att en enskild person i förtroendeposition inte skulle kunna orsaka väldigt stor skada med avsikt. Det beror helt enkelt på att det dagliga arbetet skulle bli så otroligt byråkratiskt så att administrationskostnaderna skulle bli orimliga och verksamheten lidande av trögheten i systemet.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat