Citat:
Originally posted by adnil@Oct 25 2004, 21:14
Hej
Jag har fått i uppgift att skriva in handskrivna e-postadresser som en förening har samlat in. Då folk skriver extremt slarvigt, vore det bra om det gick att kontrollera att epostadresserna som jag tolkat det verkligen finns eftersom man annars kommer att få massor med bounce-back.
Kan jag alltså testa en e-postadress, utan att skicka ett vanligt brev till dem? Typ att bara skicka förfrågningar till mailserver ex hotmails om vissa användare finns? Vill helst inte söka på varje manuellt utan det skulle vara smidigare om man kunde köra på en lista.
Tacksam för alla svar.
|
Mailservrar som talar om, på ett sätt eller annat, ifall användaren finns eller inte finns på systemet utan att man försöker skicka mail till dem är FELKONFIGURERADE. Punkt. Kan inte betona detta mer.
(om mailservern låter omvärlden veta vilka användare den huserar är det perfekt tillfälle för spammare att få tag i riktiga mailadresser)
Om du bygger in ett koll i ditt system som bygger på felkonfigurerade servrar, tycker jag att det är galet.
Det enda kollen du kan göra egentligen är att kolla ifall domännamnet stämmer genom att kolla ifall det finns en MX-post för den domänen.
Zoran