Klarade millennium-buggen
|
|
Reg.datum: Aug 2005
|
|
Klarade millennium-buggen
Reg.datum: Aug 2005
|
Jag föredrar att använda Svenska Aktiebolag, som jag brukar köpa "begagnade" vilande bolag. Man kan hitta vilande bolag för allt ifrån 500 SEK till 70 000 SEK, men vanligast är priser på 10000-15000. Varför då hålla på att krångla till det med bolag från andra länder om man själv bor i Sverige då menar jag.
Bor man själv i ett annat land än Sverige så är det nog mer praktiskt att ha ett bolag från det land man lever i, med lokal revisor och möjlighet att fråga rådgivare med lokalkännedom.
Jag har funderat på att skaffa bolag i andra länder men kommit fram till att det inte ger så mycket som jag vill.
Köper du ett lagerbolag av en engelsk förmedlare så måste du ha en lokal administratör som sköter om bolagets kontakter med brittiska myndigheter. Det kan kosta dig 10000-15000 bara att regag ett bolag på det sättet. Detta trots att kravet på aktiekapital kan vara så litet som £1, dvs ca 13 spänn. Men byråkratin och mellanhänder käkar upp vinsten.
Har du ett svenskt AB så har du tillgång till allat nära och det är absolut inte svårare än att driva enskild firma. Jag har hjälpt några med redovisningen i Enskild firma och idagarna håller jag faktiskt på med mitt först ariktiga bokslut tillsammans med en kompis firma, det är ungefär lika trickigt/eller enkelt som med AB. Från 1/1 2007 så måste alla enskilda firmor lämna årsbokslut, så skillnaden i enkelhet är inte lika stor längre.
Det är ganska kul med redovisning när man väl fattar vadman kan få ut av den själv som företagare.
|