Visa ett inlägg
Oläst 2009-01-05, 21:27 #79
claes claes är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jun 2005
claes claes är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jun 2005
Citat:
Originally posted by Internet Sweden@Jan 5 2009, 21:53
Med tanke på att claesm outtröttligt och i hårda ordalag dissar Nunames och tydligt deklarerar att han anser att man inte ska lägga några pengar, energi bla bla i .nu-domäner..
..så är det ju lite intressant att han står som teknisk kontakt för åtminstone 5 andra .nu-domäner, varav 4 av dem förnyats efter den aktuella incidenten..
Så vitt jag vet äger jag fortfarande två .nu-domäner som båda säkerligen registrerades före sekelskiftet. Det enda är en tvåbokstavs som jag funderar på att släppa eftersom den är så dyr, den andra är en kampanjdomän för en grej vi körde kring sekelskiftet som jag har lite nostalgiska känslor för.

Dock, ingen av dessa domäner pekar någonstans idag och jag kommer inte, precis som jag sagt, att våga bygga upp någon verksamhet som är beroende av dessa, andra nu-domäner eller andra halvsuspekta toppdomäner heller, utan hålla mig till .com och i andra hand .se. Är jag med på andra domäner är det nog från min tidigare roll i hostingbranschen när jag hjälpt andra att få sina domäner registrerade.

Jag har tidigare deklarerat att jag enbart kommer ge mig in i diskussioner här eller på andra ställen som specifikt tar upp Nunames och/eller domänvärde. Denna diskussion lät jag bli tills du drog upp min domän och felaktigt jämförde den med se.se som mig veterligen aldrig varit registrerad och om den vore registrerad är jag säker på att BER/IIS/.SE inte skulle tagit tillbaka den.

Men om din kompis Per undrar, nej, jag kommer inte släppa detta och hans kunder kommer få höra om hans och Nunames agerande vid varenda tillfälle där jag tycker det är befogat.

Till sist ett klarläggande: Detta är nog den enda fråga som InternetSweden och jag är oense i. Jag tycker han har stor kunskap och stundtals skriver strålande inlägg som lyfter hela forumet till nya höjder. Jag tror mina åsikter har framkommit och jag fortsätter inte diskussionen i denna tråd.

- - -

Men ska vi återgå till ursprungsfrågan, så, nej, jag tycker inte Lyx ska lägga tid och ork på en .nu-domän eller någon annan knepig udda-domän. Min regel, som bara blivit hårdare under åren, är att enbart fokusera på .com med kanske .se om tjänsten inriktar sig till svenskar.

Jag går så långt att jag avråder mina studenter från att döpa bolag till namn som inte går att få under .com och för att visa att jag äter min egen hundmat fick jag köpa loss com-domänen till mitt senaste bolag för kring 10.000 kronor.

Detta har inget att göra med .nu eller någon annan toppdomän utan bara att jag noterar att allt fler okunniga eller halvkunniga potentiella kunder alltid provar firmanamnet plus .com och kanske .se och inget annat. Jag avråder också från att ha bindestreck i domännamn av det enda skälet att jag noterat att många okunniga eller halvkunniga potentiella kunder helt enkelt inte tror man kan ha såna tecken i domännamn, blir förvirrade och surfar någon annanstans.

Är det omöjligt, byt firma- och domännamn. Det spelar ändå ingen roll. Vem kunde tippa att halvdana firma- och domännamn som google, youtube eller flickr skulle bli något stort? Kör InternetSwedens företagsnamn.nu eller kanske aningen kewlare Dotomators och välj något där som är ledigt som .com och .se och kör på det. Registrera sedan firma, varumärke och lite sånt för fullgott skydd.
claes är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat