Visa ett inlägg
Oläst 2009-01-04, 20:18 #61
claes claes är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jun 2005
claes claes är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jun 2005
Citat:
Originally posted by kw_wasabi@Jan 4 2009, 20:25
Min morfar köpte ett hus 1934, 40 år senare bestämde sig Vägverket för att en motorväg skulle dras precis där huset låg. Då kan staten begära tvångsinlösen (eller vad det heter) av fastigheten trots att marken och huset var köpt helt enligt "reglerna".

Nunames har väl all rätt att ta tillbaka en domän under sin toppdomän. De är staten och du är en markägare för att likna ditt fall med historien om morfar. Att både du och min morfar sen känner sig överkörda kan jag förstå, men det är ju bara så det funkar, acceptera läget och köp ett nytt hus.
Jämförelsen stämmer inte. Expropriation är extremt hårt reglerat, du som medborgare har ett mycket bra skydd där det i princip är förbjudet att "tvingas avstå sin egendom till det allmänna eller till någon enskild genom expropriation eller annat sådant förfogande eller tåla att det allmänna inskränker användningen av mark eller byggnad - utom när det krävs för att tillgodose angelägna allmänna intressen."

Om staten, kommuner eller privata intressen betett sig som Nunames och tvångsinlöst attraktiva tomter bara för att de en dag känner för det, hade vi sett en stor oro bland landets tomt- och villaägare. Hade staten börjat knipa havstomter på västkusten och schyssta hus och tomter på Djursholm bara för att de känner för det, och dessutom inte betala en spänn för det, hade huspriserna säkerligen påverkats och de som funderat på att investera i tomt eller hus säkerligen tvekat, rädda för att plötsligt bli av med allt.

Jag kan inte hindra Nunames från att ta tillbaka en domän, men jag oroas av det eftersom det påverkar min tro till att investera i domäner eller i tjänster där ett domännamn är viktigt. Jag skulle aldrig våga bygga upp en större tjänst som är beroende av ett nu-namn.

Och om staten kommit och velat expropriera/konfiskera mitt hus och min tomt och dessutom inte velat ersätta mig med en krona, kan jag garantera att jag fört ett jävla liv och överklagat i alla instanser jag kunnat.

Jag fattar inte hur i hela helsifyr man kan vända upp ändan och dra ner brallorna med ett "det är ju bara så det funkar, acceptera läget och köp ett nytt hus".
claes är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat