Visa ett inlägg
Oläst 2009-01-03, 13:09 #15
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Originally posted by ConnyWesth@Jan 3 2009, 12:39
Det beror mycket på var i Sverige du försöker rekrytera oxo, här i Stockholmstrakten är det alltid högtryck på efterfrågan av säljare så de har helt enkelt större utbud att välja mellan. Det innebär att de blir mer kräsna.

Sen finns det många okunniga personer som anser att när man jobbar på provision så "jobbar man gratis". Det gör man ju sannerligen inte eftersom man ofta får en större andel av företagets omsättning, det blir mao dyrare för företaget men företaget får en säkerhet i att de inte behöver betala för "lik i lasten", dvs inkompetenta säljare som håvar in lön men inte bidrar till ökad försäljning i nämnvärd omfattaning.

Själv anser jag att en säljare som inte vill jobba på provision endera inte själva tror på produkten/tjänsten de skulle sälja eller så tror de inte på sin egen förmåga. I båda fallen så vill man inte ha en sån säljare som anställd oavsett löneform. Så att använda provisionslön blir självreglerande.

Det finns en faktor som man måste beakta och det är hur lång tid det tar innan säljaren får betalt efter sin arbetsinsats, är det exempelvis frågan om att sälja kärnkraftverk så är ju införsäljningstiden ganska lång, många år ibland decennier. Men om man säljer mobiltelefoner så är den ganska kort.
Däremot tycker jag det är viktigt att säljaren är ärlig och säger att han inte tror på produkten/tjänsten vid en intervju. Då får jag mycket större förtroende för personen eftersom de vågar vara ärliga. Det kan även vara en inledning till att förbättra produkten eller ta fram en helt ny produkt m man får konstruktiv kritik. Det kan ju helt enkelt vara så att produkte/tjänsten är undermålig och inte går att sälja.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat