Jag kan bara tala för mig själv, men jag har ett par sidor där jag har affiliatelänkar i foten. Svaret på frågan, i mitt fall, är inte särskild svår.
De sidor där jag har länkarna i foten är sidor där konceptet till stor del bygger på samarbete med affiliatesidorna, för att tydliggöra detta för besökarna har jag därför valt att presentera dessa. Ser ingen anledning till att dölja det och så hoppas jag att det bygger ett förtroende hos besökarna.
Jag mäter faktiskt inte klicken från de länkarna så jag kan inte svara på om någon klickar just där, men min gissning är att det är väldigt få. Men om nu någon skulle klicka på en av de länkarna och konvertera så tycker jag att det vore slöseri att inte få provision på det, det är trots allt inget stort jobb att lägga in affiliatelänkar istället för vanliga.
Nu vet jag som sagt inte vilken sida du har varit inne på (länk?), men i mitt fall är allt innehåll, inklusive affiliatelänkarna, skrivna i samma färg fast en mycket mörkare ton för att fokus inte ska hamna i foten. Men det är utan tvekan läsbart. En simpel designfråga helt enkelt
Summan av kardemumman, som jag tidigare så vet jag inte vilken sida du har varit inne på, men jag tror inte att det är något fuffens. Så vitt jag vet finns det inget program hos de stora nätverken där man får betalt för impressions.