|
Klarade millennium-buggen
|
|
Reg.datum: Aug 2005
|
|
|
Klarade millennium-buggen
Reg.datum: Aug 2005
|
Jag är övertygad om att man som entreprenör måste ha en unik känsla för vad som är gångbart på marnaden, eller se vad marknaden efterfrågar just nu och i framtiden.
Man kan inte vara en reaktiv person som sitter och ser att andra tjänar pengar på att sälja MP3-spelare, då måste jag oxo göra det. Man måste kunna förutse marknadens efterfrågan genom att ha en unik känsla för vad man själv gillar och då hitta produkter eller tjänster som det även finns andra som gillar och när man presenterar det i sin marknadsföring så kommer det att spridas som ringar på vattnet.
Att tjäna pengar kan vara en bidragande orsak att driva eget företag, men det räcker absolut inte i långa loppet, man måste även brinna för att organisera verksamheten, vara spindeln i nätet som får saker att hända. Man måste älska att skriva affärsplaner och ställa upp lönsamhetskalkyler. Men framföralt så måste man gilla kunderna och förstå deras behov.
Det finns de som enbart är entreprenör för pengarnas skull, men de kommer aldrig att bli så framgångsrika som de som har "den rätta gnistan".
Sen är det viktigt att man som entreprenör fattar att man inte kan konkurrera med priset som enda konkurrensfördel. De som tror det kommer att konkureras ut ganska snabbt. Jag har mött personer som försökt sälja prylar till mig. De är tidiga med att presentera ett pris för produkten. Och när jag ställt min första fråga ang vad prodkten klarar så har de omedelbart sänkt priset utan att svara på min fråga.... Såna har inte själva fattat vad de gör på marknaden.....
|