Visa ett inlägg
Oläst 2008-12-29, 21:41 #11
ztreams avatar
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2005
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
ztreams avatar

Reg.datum: Jan 2005
Jag håller med om det du säger till viss del Conny. Jag har också samarbetat med folk där det skitit sig rejält. En av gångerna räddades jag till viss del av ett avtal.

Poängen är att man ALDRIG ALDRIG ALDRIG ALDRIG ska göra saker ihop med kompisar för att det är en kul grej. Starta en förening, måla tavlor ihop, skjut pilbåge ihop eller vad som helst. Men gör inte affärer ihop BARA för att ni är kompisar och det vore "ball". Du får alltid med dig en massa dövikt som inte kommer prestera ett skit, bara för att man är kompisar och "alla ska vara med".

Gå inte i den fällan den suger rejält. Så skriv ett avtal som reglerar skyldigheter och rättigheter innehavarna emellan.

En affärsplan är bra i teorin men tråkig i praktiken. Det är mycket roligare att ta fram en produkt än att ordbajsa (ja ja, man ordbajsar inte bara Conny jag erkänner). En prototyp kan förenklas, göras i 3d-program, simulatorer osv. Självklart kan det vara superdyrt, men oftast behöver det inte vara det. Du behöver något som går att ta på, som går att förstå. En affärsplan går inte att sälja, men en grym legomodell som förklarar hur ni ska bygga en fusionsreaktor för hemmabruk är sjukt imponerande och säljer.

Men det viktigaste är att ni får bollen att börja rulla. Antingen självdör det eller så blir bollen sjukt stor. Det kommer visa sig bara ni börjar göra något.
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat