Citat:
Originally posted by ztream@Dec 29 2008, 21:26
Det första ni ska göra är att fixa en prototyp. Idéer har inget värde, execution is everything.
Inget företag lyssnar på någon som kommer dragandes med affärsplan och lite idéer. Ingen skriver dessutom på ett NDA utan en prototyp eller konkret business. Varför skulle de? Då har de gett er ensamrätt på en idé som de kanske redan utvecklar eller som de inte behöver er till.
|
En prototyp kan kosta multum att ta fram.
Först måste man internt mellan delägarna i konceptet skriva letter of intent eller ännu hellre avtal, så alla vet vad som gäller.
Man definierar vad som är den tänkta affärsidén genom att göra en affärsplan. En affärsplan ser olika ut i olika stadier av projektet och den utvecklas hela tiden, allt eftersom projektet fortskrider.
Om prototypen kostar mycket pengar att ta fram så måste kanske en finansiering till innan man kan förverkliga det, jag vet inte vad som är aktuellt i just det här fallet.
Kan man klara sig utan externt kapital så är det bättre för man tappar ägarkontrollen när man tar in externt kapital.
Ju längre man kommit i sitt projekt på egen hand desto bättre förhandlingsläge har man när man pratar med investerare.
Som sagt en idé är inte värd så mycket om det inte är förverkligad i en prototyp, det kan jag nog i viss mån hålla med om. Men vissa prototyper är dyra att realisera.
Tänk på att det är "teamet" som är viktigt att de är rätt sammansatt och att samarbetet fungerar. Det måst efinnas en stark kärna som vet vart de vill och kan genomdriva det. Sen behövs det "stödtrupper" och "backuper/hangarounds" om någon eller flera faller ifrån.
Om man inte ens kan komma överens om ett kompanjonsavtal och en affärsplan så ska man inte starta projektet i alla fall, för då kommer konflikterna som ett brev på posten. I know, I've been there.....
Så fort det är mer än en person involverad i ett affärsprojekt så är avtal och affärsplaner en lika viktig del som affärskonceptet i sig. Man måst ekunna dokumentera så att alla vet vad som gäller och det blir en så effektiv kunskapsöverföring mellan temmedlemmarna som möjligt.
Ett vanligt problem är just att 90-99% av informationen försvinner när den ska överfras till ytterligare en person. Den överföringen underlättas om informationen finns dokumenterad.