Det finns många aspekter att ta hänsyn till när man startar ett bolag och i synnerhet om det innehåller flera delägare/kompanjoner och patenterbara idéer.
- En jätteviktigt sak är att skriva en affärsplan!
- Avtal mellan delägarna där man reglerar äganderätten till konceptet
- Man kan dock börja med ett letter of intent (en avsiktsförklaring) som inte är ett riktigt avtal men som i alla fall dokumenterar delägarnas "avsikter" att samarbeta så att ingen hamnar utanför och man ändå "erkänner" alla parters engagemang och delaktighet.
- Är det patent, mönsterskydd eller copyright som är lämpligt?
- Formulera ett NDA (Non Disclosure Agreement), sekretessavtal
- Ta hjälp av ALMI, NUTEK, Företagarna, Jobs & Society, Connect Sweden
Innan ni över huvud taget tar ontakt med utomstående investerare så måste ni ha allt ovanstående klart.
Affärsplanen är ert viktigaste styrdokument, och numer finns en uppsjö av olika mallar, exempelvis
http://www.smartplan.se som kan vara en bra början för där fårman hjälp av Guider (Wizards) så man kan bygga upp en grundläggande affärsplan med klakyler och allt. Sen kan man ta ut den i word och fortsätta manuellt om man vill.
Jag brukar ställa upp och hjälpa till "pro bono" med att granska och lämna synpunkter på affärsplaner. Har skrivit ett antal i mina dar så något kan jag kanske bidra med.PM:a här på WN eller maila mig direkt om ni vill ha konkret hjälp (givetvis under sekretess).
Ni kan få wordmallar med affärsplaner av mig.
De vanligaste felen man gör som nyföretagare är att man underskattar svårigheter som:
- Samarbetet i gruppen
- Hur unik är produkten egentligen
- "affärsplan är väl inte så viktigt", börja jobba i stället....
- Underfinasiering, ingen kan jobba gratis hur länge som helst
- För dåligt underbyggda kalkyler, man tar för dåligt betalt
- Man inser inte eller underskattar risker
De flesta av dessa punkter åtgärdar man med vettig planering och en ingenjörsmässighet i att skriva affärsplanen.
Samarbetet i gruppen är docj något som kan fallera även med en ypperlig planering och med de bästa affärspalner. Så investerare ser mer till vilka personer som liger bakom ett affärsprojekt.
En ofta citerad sanning är att det är lättare att ge en godtycklig affärsidé till ett kompetent sammansvetsat gäng och de kan få vilken affärsidé som helst att rulla, men har man fel personer involverade så kan de inte få den bästa av affärskoncept att fungera.