Medlem
|
|
Reg.datum: Oct 2003
|
|
Medlem
Reg.datum: Oct 2003
|
Att de ska ta betalt är förståligt, men jag tackar hellre nej och väntar på ett bättre alternativ.
Det som Bitos skulle ta betalt för i mitt fall (för jesper.nu) skulle vara att en person från deras organisation går in på hemsidan, kollar runt lite så att allting följer deras kriterier, sen får man deras logga som står för att hemsidan är "OK".
Tanken är god!
Men.. Jag personligen tror inte speciella många mindre siter som inte ägs av större bolag kommer nappa på den här dealen. Vilket leder till att det blir en stämpel för väletablerade företag och inte en stämpel för god "webbetik", som jag hoppas tanken med organisationen är. Så för siteägare blir det en fråga om pengar och inte om man har en trevlig webbplats. För mig känns tanken omodern och det känns som deras idé är något som faktiskt behövs..
Det man istället borde göra är att släppa in användarna. Bitos borde istället fungera som en Internetpolis där användarna är poliser och kan anmäla olämpligt innehåll, sätta betyg på hemsidor och efterfråga förändringar etc som styrs automatiskt från användare som bryr sig om vad som visas på Internet. Det är väl deras målgrupp från början. Vad jag förstått är tanken också att annonsörer ska kunna försäkra sig om att visas på "trevliga" ställen.
Istället för att man får deras logga skulle man kunna få en Bitos-ruta på varje unik sida man vistas på med t.ex. en mätare som visar hur många som anmält innehållet, och hur många som godkänt det.
De flesta större siter har någon typ av användargenerat innehåll vilket betyder att det kan stå nästan vad som helst lite här och var på Internet.. Ett optimalt Bitos i mina ögon skulle vara ifall de hjälpte siter att solla ut "tråkigt" innehåll med hjälp av användare. Detta förstås gratis.
|